onsteking problemen koude motor

Voor alles wat onder de motorkap zit
Plaats reactie
Pilgrim903
Peugeot Liefhebber
Berichten: 11
Lid geworden op: 23 jul 2020, 06:33

onsteking problemen koude motor

Bericht door Pilgrim903 »

goede dag allemaal

ik heb een peugeot 5008 uit 2014 met een 1,6thp motor.

echter de laatste tijd problemen met de ontsteking.
de hele dag door foutmeldingen warme motor of bij koud maakte niet uit.
uit laten lezen bij de peugeot dealer en daar kwam naar voren dat het de distributie van tijd kan zijn, ontsteking of vervuiling.
echter moest hij een maand later naar eigen garage voor apk en grote beurd.
daar is de distributie gecontroleerd en die is goed.
foutcode cilinder 2 en 4, bobine verwisseld naar 1 en 3 en het probleem ging mee.
mooi 2 bobines vervangen en klaar dacht ik
volgende dag weer die melding maar nu weer cilinder 2 en 4.
garage gelijk maar de opdracht gegeven die 2 ook maar te vervangen, dus 4 nieuwe bobines.
hele dag proefritjes gereden en niks aan de hand.
vandaag zaterdag pakte ik de auto.
je geloof het nooit weer de zelfde storing maar nu enkel bij koude motor, is de motor warm is er helemaal niks aan de hand en rijd hij goed nadat ik de auto herstart heb.

code van peugeot broekhuis P1340 en P1334

is iemand hier bekend mee en kan me iets beter op weg helpen.

als de storing er is krijg ik 3 piepjes en knipperend oranje lampje van de motor en geen vermogen, stotteren en haperen.
auto uit zetten 10 sec wachten en starten, als ik gelijk weg rij na 2 kilometer niks meer aan de hand en rijd super maar lampje blijft wel branden.
alsnik de accupool los trek zal de melding weg zijn en is er voorlopig niks aan de hand tot hij weer koud is.
Laatst gewijzigd door Pilgrim903 op 08 jul 2023, 16:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Peugeot-5008
Eigenaar en Beheerder
Berichten: 17219
Lid geworden op: 25 mar 2015, 21:31
Like! Gegeven!: 95 keren
Like! Gekregen: 265 keren

Re: onsteking problemen koude motor

Bericht door Peugeot-5008 »

Wellicht de (combinatie van) foutcodes even tonen?
Prive: 308 SW HYbrid GT-Pack Business 225 PK (Blanc Nacré, Trekhaakpakket, Blauw lederen “nappa” bekleding, Focal, Handsfree kofferklep, 7,4KW OBC, Portland velgen)
Zakelijk: e-2008 Active Pack 136 PK (Gris Artense, extra optie: Getinte ramen, 18" Bund velgen, alu stootlijsten)
jerilo
Peugeot Freak
Berichten: 884
Lid geworden op: 26 jun 2014, 14:42
Locatie: Hoeksche-Waard
Like! Gekregen: 33 keren

Re: onsteking problemen koude motor

Bericht door jerilo »

Vermoedelijk hogedruk brandstofpomp defect.
Pilgrim903
Peugeot Liefhebber
Berichten: 11
Lid geworden op: 23 jul 2020, 06:33

Re: onsteking problemen koude motor

Bericht door Pilgrim903 »

code bijgevoegd aan eerste tekst
Pilgrim903
Peugeot Liefhebber
Berichten: 11
Lid geworden op: 23 jul 2020, 06:33

Re: onsteking problemen koude motor

Bericht door Pilgrim903 »

jerilo schreef: 08 jul 2023, 16:07 Vermoedelijk hogedruk brandstofpomp defect.
dat klopt dat was 1 van de problemen.

na 4 weken staat de auto nog in de garage.
het volgende is vervangen en heeft zeker een bijdrage gegeven aan het beter rijden van de auto.

bougies
bobines 4 stuks
injectoren 4 stuks
hogedruk brandstofpomp

de auto rijd al stuk beter weer maar nog niet optimaal.
storingen blijven weg maar stottert en hikt nog wat niet hoort bij een goede motor.
gekeken met een endoscoop en je raad het nooit.
hij is vervuilt en niet zo klein beetje ook.

nu gaan ze de kop reviseren en overmaatse zuigers erin zetten met nieuwe veren dat zou het grootste probleem omtrent olie op moeten lossen.
de distributie wordt ook gelijk vervangen aangezien die al 60.000 km heeft gedraaid.

ik hoop dat ik met deze ingreep weer paar jaar zorgeloos kan rijden.
Gebruikersavatar
Rick
Moderator
Berichten: 16090
Lid geworden op: 15 feb 2014, 09:40
Like! Gegeven!: 181 keren
Like! Gekregen: 340 keren

Re: onsteking problemen koude motor

Bericht door Rick »

kan aan mij liggen , maar waarom heeft men niet direct als eerste gekeken of de motor vervuild is?
Dat is toch het eerste wat je bij een THP doet na het uitlezen?

En dan direct de hele motor uit elkaar halen en van alles vervangen.
Is eerst grondig reinigen niet een optie om te proberen?
308CC Feline 156 - Blanc Nacré - 2011
308SW GT 205 facelift - Bleu Magnatik - 2017
E-208 GT 136 - Jaune Faro - 2023
Pilgrim903
Peugeot Liefhebber
Berichten: 11
Lid geworden op: 23 jul 2020, 06:33

Re: onsteking problemen koude motor

Bericht door Pilgrim903 »

dat was idd mogelijk geweest, maar met alleen een storing op de bobine ga ik er niet vanuit dat het vervuiling is.
en zo ging het balletje rollen.
van het een komt het ander.
maar goed ze zijn er druk mee bezig en ik hoop straks weer een vers rijdende auto te hebben.
Gebruikersavatar
Rick
Moderator
Berichten: 16090
Lid geworden op: 15 feb 2014, 09:40
Like! Gegeven!: 181 keren
Like! Gekregen: 340 keren

Re: onsteking problemen koude motor

Bericht door Rick »

Je schreef zelf:

uit laten lezen bij de peugeot dealer en daar kwam naar voren dat het de distributie van tijd kan zijn, ontsteking of vervuiling.
echter moest hij een maand later naar eigen garage voor apk en grote beurd.


Dan controleer je dat toch ook.
Als de bougies er toch uit liggen.
308CC Feline 156 - Blanc Nacré - 2011
308SW GT 205 facelift - Bleu Magnatik - 2017
E-208 GT 136 - Jaune Faro - 2023
Pilgrim903
Peugeot Liefhebber
Berichten: 11
Lid geworden op: 23 jul 2020, 06:33

Re: onsteking problemen koude motor

Bericht door Pilgrim903 »

Heb afgelopen vrijdag mijn auto opgehaald bij jullie na een revisie van de kop en vervangen van de zuigers.
Daarvoor is de hogedruk pomp vervangen de injectoren de bobines en monorail sensor.
Daarvoor heeft hij een grote beurt en apk gehad.

Echter is dat gebeurd in een tijdbestek van 10 weken.

Bij het afhalen van de auto afgelopen vrijdag 15-9 vond ik hem toch niet echt super wegrijden.
Maar wel storingvrij, ben naar huis gereden en waren erg blij de auto weer terug te hebben.
Na het eten gingen wij onze dakkoffer weg brengen en tanken wat wel nodig was.
Echter ging dat niet zonder slag of stoot.
In een rit van ongeveer 10 km hebben we wel 20x storing gehad.
Vele storingen konden we weg krijgen door de auto opnieuw te starten en heb 3x de accupool eraf moeten halen.
Bij de laatste keer bleef hij in de storing hangen en was er niet meer mee te rijden hij bleef op 3 cilinders lopen
We hebben uiteindelijk de ANWB gebeld en die is erbij gekomen.
Deze man heeft de auto uitgelezen tot zo ver hij dat kon.
En er kwamen storingen naar boven van misfire cilinder 4. P1336 en de P1340
Hij heeft alle storingen geprobeerd te wissen maar echter 2 storingen waren niet te wissen.
Die bleven gelijk terugkomen.
Na deze actie hebben we de motor gestart en hij liep weer als een zonnetje, helaas voor korte duur.
Zag de motor meer schudden, ik keek op het dashbord en ja daar was hij weer.
Gelijk uitgelezen en ja daar was de storing, te weinig brandstof druk, P0087 druk te laag op de commorail en de P0172 afstel rijkmengsel.
Motor afgezet en weer alles gereset.
Daarna zijn we een rondje wezen rijden en hij concludeerde dat er iets niet goed zit in de actuele en de streef brandstofdruk. (zie schema).
De streef zie je een mooi schema tijdens het rijden terwijl de actuele niets doet.
Of dit zo hoort kon de monteur me niet vertellen.
Verders ree de auto weer normaal en lampje was uit.
Zaterdag ochtend hebben we boodschappen gedaan, bij het starten had de motor veel moeite.
Maar hij ree wel, eenmaal de straat uit ree de auto goed en draaide de motor als een zonnetje.
Bij terugkomt en het opruimen van de spullen gingen we naar de slager.
Motor was nog warm, de auto gestart en had weer wat moeite.
Rede weg en ja hoor nog niet de straat uit en de storing was er weer.
Motor uit en na 10 sec weer gestart en de auto ree weer normaal, maar lampje brandt nog wel.
Auto geparkeerd en we hebben de andere auto gepakt.
was het even heel goed zat met de Peugeot.


mijn vraag is, wat kan het nu nog zijn dat mijn peugeot na 163000km en deze aanpak nog storing heeft???
(met handen in het haar)
Gebruikersavatar
Peugeot-5008
Eigenaar en Beheerder
Berichten: 17219
Lid geworden op: 25 mar 2015, 21:31
Like! Gegeven!: 95 keren
Like! Gekregen: 265 keren

Re: onsteking problemen koude motor

Bericht door Peugeot-5008 »

Pilgrim903 schreef: 16 sep 2023, 15:06 Heb afgelopen vrijdag mijn auto opgehaald bij jullie na een revisie van de kop en vervangen van de zuigers.
Neem niet aan bij ons. ;)

Gezien bovenstaand verhaal parkeer je de auto toch weer bij de garage met de boodschap “los het op”?

Daarnaast blijft het advies staan: zoek een THP specialist ipv de garage op de hoek.
Prive: 308 SW HYbrid GT-Pack Business 225 PK (Blanc Nacré, Trekhaakpakket, Blauw lederen “nappa” bekleding, Focal, Handsfree kofferklep, 7,4KW OBC, Portland velgen)
Zakelijk: e-2008 Active Pack 136 PK (Gris Artense, extra optie: Getinte ramen, 18" Bund velgen, alu stootlijsten)
Pilgrim903
Peugeot Liefhebber
Berichten: 11
Lid geworden op: 23 jul 2020, 06:33

Re: onsteking problemen koude motor

Bericht door Pilgrim903 »

onnodige quote verwijderd

de auto gaat maandag ochtend weer daar heen.
heb ze een mail gestuurd met bovenstaande bericht en contact met me op te nemen.
zal ze ook duidelijk maken dat als ze er niet uit komen dat ze idd maar een specialist in de armen moeten gaan nemen.
maar ik weet even niet waar er 1 zit in de regio van Lelystad.
Gebruikersavatar
Peugeot-5008
Eigenaar en Beheerder
Berichten: 17219
Lid geworden op: 25 mar 2015, 21:31
Like! Gegeven!: 95 keren
Like! Gekregen: 265 keren

Re: onsteking problemen koude motor

Bericht door Peugeot-5008 »

Harderwijk. Forumlid Ivro kan je dan helpen.

Maar gaat de auto naar een dealer of “een garage op de hoek”
Prive: 308 SW HYbrid GT-Pack Business 225 PK (Blanc Nacré, Trekhaakpakket, Blauw lederen “nappa” bekleding, Focal, Handsfree kofferklep, 7,4KW OBC, Portland velgen)
Zakelijk: e-2008 Active Pack 136 PK (Gris Artense, extra optie: Getinte ramen, 18" Bund velgen, alu stootlijsten)
Pilgrim903
Peugeot Liefhebber
Berichten: 11
Lid geworden op: 23 jul 2020, 06:33

Re: onsteking problemen koude motor

Bericht door Pilgrim903 »

Peugeot-5008 schreef: 16 sep 2023, 18:46 Harderwijk. Forumlid Ivro kan je dan helpen.

Maar gaat de auto naar een dealer of “een garage op de hoek”
Hij gaat niet naar de dealer, die zijn mijn vertrouwen al kwijt.
Gaat naar de garage waar ik al jaren kom.
Gebruikersavatar
Peugeot-5008
Eigenaar en Beheerder
Berichten: 17219
Lid geworden op: 25 mar 2015, 21:31
Like! Gegeven!: 95 keren
Like! Gekregen: 265 keren

Re: onsteking problemen koude motor

Bericht door Peugeot-5008 »

Dan kan ik je nu al vertellen dat die het probleem niet voor je op gaat lossen gezien bovenstaand gepruts met idem resultaat.

Hoogstwaarschijnlijk een goede garage voor de standaard zaken met dito goede service, maar dit groeit hem duidelijk boven de pet.

Nogmaals het advies om een echte THP specialist op te zoeken.
Prive: 308 SW HYbrid GT-Pack Business 225 PK (Blanc Nacré, Trekhaakpakket, Blauw lederen “nappa” bekleding, Focal, Handsfree kofferklep, 7,4KW OBC, Portland velgen)
Zakelijk: e-2008 Active Pack 136 PK (Gris Artense, extra optie: Getinte ramen, 18" Bund velgen, alu stootlijsten)
Gebruikersavatar
Gibberish
Peugeot Fanaat
Berichten: 221
Lid geworden op: 06 jun 2014, 12:16
Locatie: Utrecht
Like! Gegeven!: 4 keren

Re: onsteking problemen koude motor

Bericht door Gibberish »

Met de huidige Peugeot benzinemotoren kun je beter niet naar een universele garage gaan. Officiële dealer, PCA garage of specialist zouden de enige opties moeten zijn. Doe je dit niet, dan ben je een kapitaal kwijt en nog geen garantie dat het goed komt.
Peugeot 5008 Allure 1.6 e-THP 165 EAT6, Gris Shark
Gebruikersavatar
Doornekamp33
Peugeot Die-Hard
Berichten: 4365
Lid geworden op: 12 feb 2014, 21:04
Locatie: Hoevelaken
Like! Gekregen: 35 keren

Re: onsteking problemen koude motor

Bericht door Doornekamp33 »

Het is niet zo zwart/wit maar meer grijs.

Een universeel kan prima werk leveren als die zich er even goed in verdiept, een THP specialist zoals Jeroen wist ook alles niet vanaf dag 1, maar heeft er wel van geleerd door het te bestuderen.
Maar een universeel die maar wat doet gaat je zeker onnodig geld kosten, een dealer hoe slecht ook kan je dan alsnog veel geld schelen.
Groet Peter
Pilgrim903
Peugeot Liefhebber
Berichten: 11
Lid geworden op: 23 jul 2020, 06:33

Re: onsteking problemen koude motor

Bericht door Pilgrim903 »

dat is duidelijke informatie.

ik had idd gehoopt dat het alleen een kapotte bobine zou zijn maar kennelijk is dat het niet helaas.
ik ga zeker wel aanraden om de auto naar harderwijk te brengen naar de thp specialist.
Plaats reactie

Terug naar “Motorisch (5008-I)”