Blanke lak vs hoge druk spuit

Voor alles wat aan de buitenkant zit
Plaats reactie
blocker87
Peugeot Freak
Like! Gegeven!: 36 keren
Like! Gekregen: 9 keren

Blanke lak vs hoge druk spuit

Bericht door blocker87 »

Afgelopen week het autootje met de hoge druk afgespoten. Zoals ik dat eigenlijk wekelijks doe. Kijk ik na de spuitbeurt op de lak zitten er ineens 10 a 15 plekjes zonder (blanke) lak op de motorkap, zijpanelen en de rand boven de deur.
Dit heb ik echt nog nooit meegemaakt.
Hebben meer mensen dit ervaren? De garage zegt dat de lak gewoon dan fabriek af echt slecht gespoten is. Auto van 2014 en nog 'n GTI ook... heb netjes 50 a 60 cm afstand gehouden maar toch complete plekken lak weg. Ik begrijp er echt weinig van. Kost me een hele duit dit om het over te laten spuiten.
RoyR
Peugeot Die-Hard
Like! Gegeven!: 114 keren
Like! Gekregen: 26 keren

Re: Blanke lak vs hoge druk spuit

Bericht door RoyR »

Om wat voor kleur gaat het?
Ik heb op mijn auto ook een aantal blaasjes zitten waar de lak los komt. Kleur is Blanc Nacré.
Een schadehersteller vertelde mij laatst dat dit vaker voorkomt bij Blanc Nacré.
Het is bij mij nog niet zo erg dat ik het opnieuw moet laten sluiten. Maargoed.
Peugeot 308 T9 GT Line 1.2 Puretech 130pk / 230nm
- Blue Magnetic
- 18" Saphir Noir (Zomerset)
- 17" Rubis Matt (Winterset)

Peugeot E2008 GT 50kwh 136pk / 260nm
- Gris Artense
- 18" Bund (Zomerset)
- 17" Salamanca (Winterset)
blocker87
Peugeot Freak
Like! Gegeven!: 36 keren
Like! Gekregen: 9 keren

Bericht door blocker87 »

Wit. Ik denk ik dezelfde kleur als jou.
Nee misschien nog niet nodig, maar ik zit er niet op te wachten dat de hele auto dadelijk verpauperd is door alle lak problemen. Vind het wel bijzonder dat dit dus blijkbaar vaker voorkomt.. waar het het mis? Hoe groot zijn jou plekjes?
HerrieNL
Peugeot Fanaat
Contacteer:

Bericht door HerrieNL »

RoyR schreef: 28 apr 2022, 21:07 Om wat voor kleur gaat het?
Ik heb op mijn auto ook een aantal blaasjes zitten waar de lak los komt. Kleur is Blanc Nacré.
Een schadehersteller vertelde mij laatst dat dit vaker voorkomt bij Blanc Nacré.
Ik heb hetzelfde probleem. Het laatste stukje plaatwerk achter mijn panorama dak is al overgespoten.
Nu heb ik afgelopen week mijn auto opnieuw in de glascoating laten zetten en de persoon in kwestie gaf aan op verschillende plekken op de auto lichte blaasjes gevonden te hebben.
Je kan het aanmelden onder de noemer roest van binnenuit en dan zit er 12 jaar garantie op.
Ik ga het met de volgende servicebeurt in januari 2024 aankaarten en dan laat ik het hier weten wat de reactie is van Nefkens Utrecht
Van de 108, naar de Aygo en toen heel snel door naar de 208 GT-Line...
Rick
Moderator
Like! Gegeven!: 265 keren
Like! Gekregen: 445 keren

Bericht door Rick »

Dan moet men dit wel accepteren als roest van binnenuit, want dat is loslatende blanke lak zeker niet.
308CC Feline 156 - Blanc Nacré - 2011
308SW GT 205 facelift - Bleu Magnatik - 2017
E-208 GT 136 - Jaune Faro - 2023
groenteboer
Peugeot Fanaat
Like! Gegeven!: 2 keren
Like! Gekregen: 1 keer

Bericht door groenteboer »

Ochjee, dit lees ik nu pas. Doe ook altijd even met de hogedrukspuit thuis afspuiten, voorheen altijd in de wasbox alleen met die hogedrukspuit, nu dus thuis. Heb je het ergste vuil er wel vanaf, en dan iets van 1x per jaar eens met de spons (vroega deed ik altijd mijn vorige auto's met borstel aan tuinslang, maar daar ben ik vanaf gestapt, krast als de neten volgens mij, zag ik goed toen ik een nieuwegekochte zwarte 107 op die manier voor de eerste keer waste).
Nooit opgevallen van loslatende blanke lak. Heb ook een witte GTi uit 2014. Maar zal er eens extra op letten.
Wel laat de lak op de velgen spontaan los, vooral langs de randen had wel eens eerder gedacht dat hogedruk daar mssn mee te maken zou kunnen hebben... dus wellicht...al heb ik het vermoeden dat het gewoon geen geweldige lak is op die GtI velgen. Overigens laat de lak op mijn SLK230K ook her en der los, lijkt wel alsof er worpjes onder wreten, van die kronkelende sporen her en der.

Ook heb ik meerdere hele kleine flauwe deukjes in de 208, 2 in de bovenkant motorkap en ik geloof 3 in de zijkanten van het dak. Werkelijk geen idee hoe ie daar nou in gekomen zijn. Maar het plaatwerk zal ook wel niet al te stevig zijn. Misschien een keer onder een eik of andere boom in de herfst gestaan.

Wat ik overigens wel een keer heb gehad ook met hogedruk dat ik hem te dicht op een raamrubber/omlijsting/zijkant-achterruitje had gehouden. Rubber ging kapot, had ik ook niet verwacht, permanent lelijk beschadigd plekje dus in het rubber. Het is maar moeilijk om een auto als nieuw te houden, de beschadigingen vallen er spontaan in, lak laat spontaan los, etc, althans zo lijkt het, het kan allemaal niet veel hebben ;)

Die velgen begonnen overigens al na een jaar of 4 te bladderen. Ook nog even over gedacht of ik het zou proberen bij de dealer, maar bij Peugeot maak je heel weinig kans. En blanke lak loslaten lijkt mij ook zeker niet onder roest van binnenuit te vallen inderdaad, al helemaal niet na bijna 10 jaar.
2014 Pug208 GTi wit (opties: panoramadak/armsteun)
Patrick1980
Peugeot Freak
Like! Gegeven!: 23 keren
Like! Gekregen: 20 keren

Bericht door Patrick1980 »

RoyR schreef: 28 apr 2022, 21:07 Om wat voor kleur gaat het?
Dit heb ik op een facebookpagina voorbij zien komen.
Leek net of de de lak aan het smelten was. Denk dat het een niet op zichzelf staand incident is

https://www.facebook.com/groups/Peugote ... 837773512/
Peugeot e2008 GT Orange, Alcantare, Stoelverwarming, 18” Bund, Passieve dodehoekbewaking, Pack drive assist plus, Keyless entry, 10” scherm
Rick
Moderator

Bericht door Rick »

Die link gaat naar een besloten groep
PeugeotParkingOnly
Peugeot Freak
Like! Gekregen: 31 keren

Bericht door PeugeotParkingOnly »

groenteboer schreef: 16 nov 2023, 15:19 ..... met de spons (vroega deed ik altijd mijn vorige auto's met borstel aan tuinslang

....

Wel laat de lak op de velgen spontaan los, vooral langs de randen had wel eens eerder gedacht dat hogedruk daar mssn mee te maken zou kunnen hebben...
Met een spons kras je meer dan een borstel aan een tuinslag. Een spons heeft geen continue waterstroom en schuurt het vuil over de lak ipv dat het vuil wordt opgenomen.

Dat op je velgen is zeer waarschijnlijk corrosie, staan ze bekend om, zoek hier of op Google maar eens.
Peugeot 3008 Allure | 1.6 180 | 2019

+ Amazonite Grijs
+ Full-LED | Pack Drive Assist | Connect NAV + DAB | Visiopack 1
+ Keyless Entry & gemotoriseerde achterklep | Chrome spiegelkappen
+ Claudia Leder | Panoramadak | Comfort stoelen met verwarming & massage | Focal
Rick
Moderator

Bericht door Rick »

Haren van de borstel op de tuinslang zijn veel minder zacht dan die van een zachte spons. Hoeveel water je er ook bij spoelt
Vuil wat kan krassen spuit je eerst af met de hogedruk spuit en dan pas wassen met een washandschoen.
Wasborstels op tuinslang of HD zijn no-go als je je auto wil vertroetelen.

Zo niet, pleur m dan gewoon in de wasstraat

Vwb de velgen, die corroderen niet zo maar, het is altijd een gevolg van een beschadiging (hoe klein ook of onzichtbaar, zoals een steenslagje)
Patrick1980
Peugeot Freak
Like! Gegeven!: 23 keren
Like! Gekregen: 20 keren

Bericht door Patrick1980 »

Rick schreef: 16 nov 2023, 16:44 Die link gaat naar een besloten groep
Niet aan gedacht, nu een screenshot
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Peugeot e2008 GT Orange, Alcantare, Stoelverwarming, 18” Bund, Passieve dodehoekbewaking, Pack drive assist plus, Keyless entry, 10” scherm
PeugeotParkingOnly
Peugeot Freak

Laten we dan concluderen dat zowel een borstel als een spons allebei slecht voor de lak zijn.

+ Amazonite Grijs
+ Claudia Leder | Panoramadak | Comfort stoelen met verwarming & massage | Focal
groenteboer
Peugeot Fanaat
Like! Gegeven!: 2 keren
Like! Gekregen: 1 keer

Bericht door groenteboer »

Dat is een beetje het probleem inderdaad, alles wat contact maakt met de lak krast al gauw, zeker als de lak vuil is, en dan doe je dat juist. Daarom doe ik dat zo min mogelijk.
Ik denk dat met spons en daarvoor eerst auto (VOORZICHTIG afspoelen/hogedruk) en de spons veel spoelen en omdraaien beter is dan zo'n borstel. Maar ach, het is maar een auto, en mijn lak is nog zeer strak met die methode.
Je hebt van die mensen die zweren bij klei en andere gekkigheid, ik geloof het wel, haha.
2014 Pug208 GTi wit (opties: panoramadak/armsteun)
Rick
Moderator

Bericht door Rick »

PeugeotParkingOnly schreef: 16 nov 2023, 17:32 Laten we dan concluderen dat zowel een borstel als een spons allebei slecht voor de lak zijn.
Das niet waar
Een goede spons, washmitt of handschoen, zorgt dat het vuil in de spons gaat en niet op het overvlak schuurt
Rick
Moderator

Bericht door Rick »

Patrick1980 schreef: 16 nov 2023, 17:30
Rick schreef: 16 nov 2023, 16:44 Die link gaat naar een besloten groep
Niet aan gedacht, nu een screenshot
:o geen idee wat daar aan de hand is.
Lijkt een beetje op smeltschade van staan naast een brandje. Maar dat ziet er toch wel anders uit.
En niet alleen de blanke ,maar ook de witte kleurlaag die aangetast is.
PeugeotParkingOnly
Peugeot Freak

Rick schreef: 16 nov 2023, 18:20
Das niet waar
Een goede spons, washmitt of handschoen, zorgt dat het vuil in de spons gaat en niet op het overvlak schuurt
Absoluut niet mee eens. Een washmit of handschoen, beiden van microvezel, zijn compleet anders als een pure spons.

Ik wil niet de betweter uithangen, nog een discussie hier over starten, maar ik verwijs graag naar wat detailers wereldwijd hier over te zeggen hebben op bijvoorbeeld YouTube.

+ Amazonite Grijs
Rick
Moderator

Bericht door Rick »

Dan zijn we het eens dat een brok schuim, geen autowasspons,washmitt of washandschoen is waar ik op doelde.
De detailsites zijn mij bekend en hebben al genoeg aan mij verdiend 8-)
PeugeotParkingOnly
Peugeot Freak

Kijk, dat is goed. Een spons met een laag microvezel erover is ook cheaten natuurlijk :lol:

+ Amazonite Grijs
ejkanis
Peugeot Fanaat
Like! Gegeven!: 3 keren
Like! Gekregen: 14 keren

Bericht door ejkanis »

Hoge druk spuit is leuk maar gaat vaak veels te hard voor lak en als deze al een slechte plek heeft, mensen zitten er met de lans er te dicht op en meter is op een goede hoge druk spuit is al te dicht bij. Ik houdt het gewoon bij de emmer met sop en een tuinslang.
Plaats reactie

Terug naar “Exterieur (208)”