Ervaring na 3300 kilometer

Alle rijervaringen per type/motor
Plaats reactie
Maik308
Peugeot Liefhebber
Like! Gekregen: 1 keer

Ervaring na 3300 kilometer

Bericht door Maik308 »

Na 3300 kilometer maar eens mijn eigen ervaring opschrijven en wat opvalt.

Zuinigheid:
2 x 1 op 15 gereden
1 keer 1 op 16
2 keer 1 op 19
en 1 keer 1 op 19,6
Ik rij het merendeel 70, 80 en 100 kilometer wegen en vaak staat de cruise control dus aan, dat kan omdat ik steeds ruim op tijd vertrek en geen haast heb want dat is funest voor het verbruik. Wel staat altijd de airco zachtjes te blazen en tank ik sinds de eerste eigen tankbeurt braaf E5(meestal Total in Belgie; Avia of BP in Nederland). Ten slotte maak ik zoveel mogelijk gebruik van het start stop systeem. Elke tankbeurt wordt de boardcomputer op 0 gezet

Praktisch:
Vakantie uitrusting van 1 man met grote hond(Mand, etens en drinkbak met standaard en wat voer voor de eerste avond) past ruim in de kofferbak met ruimte te over zonder de hoedenplank. Al moet ik wel zeggen dat ik zo compact mogelijk op vakantie ga tenzij ze bepaalde artikelen in het buitenland niet hebben. De kofferbak is alleen niet zo groot als van mijn vorige 308. Ook de boodschappen passen met gemak erin.

Kritiekpunten:
Noodremsysteem grijpt soms te snel in en klinkt al terwijl mijn voet al op het rempedaal zit. Ik anticipeer goed in het verkeer en probeer meer dan voldoende afstand te houden tot mijn voorganger(2-3 seconden). Verkeersbordherkenning is soms toch niet zo bij de les, met name op snel en autowegen en ook op 50, 60, 70 en 80 kilometer wegen. Dat zou echt beter kunnen want dat werkte bij de 308 namelijk wel goed. Ook mis ik mijn gekoelde dashboardkastje

Gebruiksgemak.
Er is goed nagedacht over het gemak van bediening en ergonomie. De tellers zijn goed afleesbaar en met de linker draaiknop op het stuur kun je verschillende functies oproepen zoals rijbaan assistent, actueel verbruik ect). Ook neemt de 208 minder ruimte in op de parkeerplaats tov de 308. De 208 Active 100 pk die ik nu rijdt kwam standaard met parkeersensoren achter waar het bij de nieuwe versie aan ontbreekt. Toevallig afgelopen vrijdag ontdekt hoe de volmuleregeling op het stuur werkt. Zo leer je dus ook nog eens je auto kennen :D
Voormalige auto: 2019 308 110 pk Allure(opties: J347, WLF5 en in Gris Platinium Metaallak)
Huidige auto: 208 100 PK Active Pack in Blanc Banquise(Personalisatie: 16 inch SOHO Lichtmetalen velgen en daar komt ook nog een armsteun op)
Plaats reactie

Terug naar “Rijervaring (208-II)”