408 GT PHEV 180 bevindingen

Alle rijervaringen per type/motor
Peugeot-5008
Eigenaar en Beheerder
Like! Gegeven!: 72 keren
Like! Gekregen: 208 keren

Re: 408 GT PHEV 180 bevindingen

Bericht door Peugeot-5008 »

Nee. De GPS resetten is niet hetzelfde als terug naar fabrieksinstellingen.
Prive: e-2008 GT Pack 136 PK (Blue Vertigo, afneembare trekhaak)
Zakelijk: e-2008 Active Pack 136 PK (Gris Artense, extra optie: Getinte ramen, 18" Bund velgen, alu stootlijsten)
Egregius
Peugeot Liefhebber
Like! Gegeven!: 3 keren
Like! Gekregen: 1 keer
Contacteer:

Bericht door Egregius »

Hij stond al een uur of twee stil, nog steeds hetzelfde.
De 2 accu's losgekoppeld, dus 1 onder de motorkap en 1 onder de armsteun in de middenconsole.
Nog steeds niet juist, nu wel op een andere plaats, nu sta 3 huizen verder ipv in de fabriek en dat terwijl de auto nog steeds op mijn eigen oprit staat.
408 GT PHEV 180 Elixir Red
Peugeot-5008
Eigenaar en Beheerder

En ga eens een rondje rijden nu. Resetten op niet openbare weg leidt ertoe dat je auto ergens naast wordt geplaatst waar wel een openbare weg is. Dat lost zich vaak op door na de reset te gaan rijden.
Zakelijk: e-2008 Active Pack 136 PK (Gris Artense, extra optie: Getinte ramen, 18" Bund velgen, alu stootlijsten)
Waveghel
Peugeot Liefhebber

Bericht door Waveghel »

“ c) Manueel rijden niet mogelijk. Als je terug schakelt naar een lagere versnelling neemt de automaat het na amper 4 seconden terug over.”

Druk de knop ‘M’ eens in zou ik zeggen 😆
Rick
Moderator
Like! Gegeven!: 155 keren
Like! Gekregen: 265 keren

Bericht door Rick »

De M in een 408 hybride 8-) ;)

Screenshot_20240209_223146_Gallery.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
308CC Feline 156 - Blanc Nacré - 2011
308SW GT 205 facelift - Bleu Magnatik - 2017
E-208 GT 136 - Jaune Faro - 2023
Peugeot-5008
Eigenaar en Beheerder

Een HYbrid heeft geen M. Vandaar het advies aan Vraagsteller zich goed in te lezen hoe een HYbrid (motor) eigenlijk (optimaal) werkt
Ron
Peugeot Freak
Like! Gekregen: 24 keren

Bericht door Ron »

Vanavond weer bevestigd, als je wil dan is zo’n 408PHEV nog best rap ook 😃
Egregius
Peugeot Liefhebber
Contacteer:

Bericht door Egregius »

Je hebt het steeds over inlezen zonder ook maar iets aan te leveren. Je laat het steeds klinken alsof ik oerdom ben. Heel tof.
Dit is echter mijn 3de hybride auto. Weliswaar de eerste met een klassieke automaat. Die automaat kan in principe perfect manueel geschakeld worden, het is enkel de software die dat beperkt.
Manueel schakelen heeft op zich ook niks te maken met optimaal rijden maar eerder op beslissingen nemen alvorens er ook maar iets kan gedetecteerd worden door software. Bv bij een inhaalmanoeuvre zal er helemaal geen lag zijn als je in een versnelling bij 3 à 4000 toeren rijdt.
Peugeot-5008
Eigenaar en Beheerder

Egregius schreef: 10 feb 2024, 05:14 Je hebt het steeds over inlezen zonder ook maar iets aan te leveren. Je laat het steeds klinken alsof ik oerdom ben. Heel tof.
Ik ben slechts verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat jij daaruit begrijpt. Ik benoem nergens dat je dom bent, integendeel, dat maak je er nu toch echt zelf van. Reken dat mij dan ook niet aan. Maar, je komt hier voor advies en elk advies wat ik of anderen geef sla je of in de wind of denk je te moeten weerleggen. Dat je goedrecht, maar vraag dan ook geen advies als je er toch niet van plan bent er iets mee te gaan doen? Het is hier geen klaagbank, maar een forum om mensen te helpen. Maar dan moet je wel geholpen willen worden. ;)

Enerzijds roepen dat e-save geen gevolgen heeft voor je gebruik, en denkt dat het niet stekkeren de manier is om een PHEV te rijden, terwijl ik en anderen aangeven dat dat wel effect heeft, en dan wel hier na 10 dagen gaat lopen zaniken dat je verbruik te hoog is in ik citeer:
verbruik veel hoger dan ik durven denken heb.,
sorry, maar dan sla je de plank toch echt goed mis en geeft duidelijk aan dat je niet echt een idee hebt hoe een PHEV werkt. Dat benadruk je overigens zelf ook nog eens door te roepen dat het je eigenlijk niet eens boeit….
Ik keek vanzelfsprekend enkel naar de fiscale voordelen, rest boeit mij ook niet echt.
Tsja :roll: vind je het vreemd dat ik dan niet alles op een presenteerblaadje aanlever aan iemand die het verder toch allemaal niet boeit. Komt op mij in ieder geval zo over dat je het eigenlijk allemaal niet wil weten, maar wel loopt te “zaniken” dat het niet werkt zoals jij verwachtte. Magoed. Das slechts een aanname van mij, kan er helemaal naast zitten. :mrgreen: Maar wat dan de reden is dat je dit soort zaken roept en met adviezen weinig tot niets doet is mij een raadsel. Maar vooruit. Dat gezegd hebbende, Ik ga tich nog een poging wagen. En dat is bedoeld om te helpen. Doe er je voordeel mee. Of niet natuurlijk.

Je geeft aan al 3 HYbrids hiervoor te hebben gereden. Ik weet niet wat voor HYbrids je hiervoor gereden hebt (PHEV of een traditionelere MHEV). Maar daarin zit wel een enorm verschil. Waar bij een MHEV de elektromotor slechts enkel een hulpmotor is, is dat bij een PHEV heel anders. Daar is het, naast een hulpmotor, ook gewoon een volledige stand alone motor die zonder de benzinemotor zijn werk kan doen. Dat kan bij een MHEV niet. Dientengevolge werken een aantal dingen dus ook compleet anders.

Als je een PHEV HYbrid zuinig wil rijden, dan moet je op korte stukken toch echt volledig de electromotor gebruiken, en je raadt het wellicht al, een electromotor heeft geen versnellingen. Vandaar dus dat als je manueel op en afschakelt in een PHEV HYbrid, hij dit na een een kort tijdje weer terug overneemt, want alleen dan kan ie efficient rijden. Een PHEV heeft dus geen manuele stand of mogelijkheid tot manueel rijden, anders dan tijdelijk op en af schakelen, wat voldoende moet zijn om een inhaalmanouvre goed af te ronden. (Of je voet goed intrappen dat werkt ook) Anderen hebben dit ook al aangegeven op je vraag die je er eerder over stelde, waar je overigens daarna zelf niet meer op hebt gereageerd. Voor jouw beeldvorming, ik heb mijn peddels in mijn PHEV HYbrid werkelijk nooit hoeven te gebruiken, ook niet om in te halen. De auto leert immers ook van jouw rijstijl (zelflerend) en met de voet goed intrappen pakte hij dit uitstekend op. Verder is het belangrijk dat om zuinig te rijden , je met een PHEV ook stukken full electra zal moeten rijden, anders haal je de zuinigheid nooit. Zeker op korte stukken is het qua brandstofgebruik aan te raden dat te doen.

Vandaar nogmaals mijn advies om je in te lezen. Hoe rij je een PHEV echt zuinig, hoe werkt schakelen met een PHEV. Hier op het forum staat genoeg info, maar ook op het net kan je genoeg info vinden. Gebruik google en je komt al een behoorlijke stap verder.
Hier alvast een linkje naar een artikel waarom je in een PHEV niet manueel kunt schakelen/geen manuele stand hebt en een MHEV wel: https://www.evanshalshaw.com/blog/hybri ... nsmission/

En wist je bijvoorbeeld dat het gebruik maken van je navigatie een (positief) effect heeft op het verbuik van jouw PHEV? Staat hier op het forum ook genoeg over beschreven. Dat kan op lange stukken zomaar een liter op 100/km schelen.

Ik ga hier echt niet alles linken, ga gewoon eens zoeken met de zoekfunctie hier, of gebruik google.
Mooraal van het verhaal. Een PHEV is iets anders dan een MHEV of ICE wagen.

Succes en veel plezier met lezen.
Egregius
Peugeot Liefhebber
Contacteer:

Bericht door Egregius »

In theorie zou e-save 20km geen verschil mogen uitmaken. Ik kon toen nog niet weten dat de boordcomputer niet in staat is om die 20km deftig te bepalen. Uit een ander topic bleek immers dat een gebruiker met een volledig opgeladen accu slechts een reikwijdte van 16km voorgeschoteld kreeg. Daaruit kan je concluderen dat de e-Save optie in dat scenario constant zal laden totdat de accu helemaal vol is. Niet het gewenste resultaat dus.
Dat een plugin hybride enkel interessant is als je die ook oplaad ben ik inderdaad sceptisch tegen. Dat moet sowieso genuanceerd worden tot: een plugin hybride is vooral interessant als je thuis kan laden. Immers als je gaat opladen aan een publieke laadpaal is de kost/km groter dan van benzine.
Dat een electromotor geen versnellingen heeft is duidelijk, een benzinemotor an sich ook niet. Enkel de versnellingsbak heeft versnellingen. En ja, de elektrische motor zit samen met de benzinemotor vóór die versnellingsbak. Dat het zinloos is te kunnen schakelen in elektrische mode ben ik volledig mee eens. Een elektromotor levert immers zijn koppel op elk toerental. Dat neemt niet weg dat manueel schakelen wel interessant is/kan zijn in hybride en zeker in sportmode.
Egregius
Peugeot Liefhebber
Contacteer:

Bericht door Egregius »

Net terug van de garage. Zoals ik vreesde worden alle punten expliciet afgewezen als zijnde 'Het is zo', of 'daar kunnen we niks aan doen' etc.
De punten die ik mee had:
a) Eén maal voor gehad dat toerenteller en versnellingaanwijzer vast stonden. Na enkele minuten werkte het terug.
>> "Dat kan wel eens gebeuren. Meer en meer is computer en dat kan wel eens vastlopen."
b) GPS locatie verkeerd in Carplay.
>> "Niet ons probleem, Carplay gebruikt niet de GPS antenne van de auto." (Daar hadden we toch even een ferm meningsverschil over)
c) Carplay wil soms niet verbinden.
>> "Geen reactie"
d) Zetelverwarming pover
>> "'t Is warm, maar niet overdreven. Het is zo."
e) Welkomstlichten die overdag aan gaan bij naderen auto.
>> "Is zo, kunnen we niks aan veranderen, kan geen kwaad."
f) Manueel schakelen
>> "Niet mogelijk met hybride, is zo."
g) 'Droog' geluid bij 94km/u in 8ste versnelling.
>> "Ik hoor het niet... Vergeet niet dat er nog altijd een motor in zit... Is ook wel een extreme conditie om bij die snelheid in 8ste te rijden..."
h) App werkt vaak niet
>> "Dan is het kwestie van even af- en aan te melden."

Kortom, er wordt gewoon niks mee gedaan, met geen enkel punt, wat ik wel best teleurstellende service vind.
Soepergrover
Peugeot Liefhebber
Like! Gegeven!: 6 keren
Like! Gekregen: 5 keren

Bericht door Soepergrover »

"Meer en meer is computer en dat kan wel eens vastlopen."
Die ga ik onthouden voor wanneer klanten klachten hebben over door ons gemaakte software. Goud. Niet.
In bestelling: e-208 GT
PeugeotParkingOnly
Peugeot Freak
Like! Gekregen: 17 keren

Bericht door PeugeotParkingOnly »

Volgens mij mag het absoluut niet dat een snelheidsmeter in een auto vastloopt, iets met wetgeving. Zelfde reden dat de snelheid ook op elke layout te zien is.

94 kmh in 8e versnelling doet mijn niet-hybride EAT8 ook. Als dat zo extreem zou zijn dan is de automaat verkeerd afgesteld, dus nog steeds een probleem van Peugeot. Je kan immers niet terugschakelen, "want het is een hybride". Oftewel de bal terugkaatsen.
Peugeot 3008 Allure | 1.6 180 | 2019

+ Amazonite Grijs
+ Full-LED | Pack Drive Assist | Connect NAV + DAB | Visiopack 1
+ Keyless Entry & gemotoriseerde achterklep | Chrome spiegelkappen
+ Claudia Leder | Panoramadak | Comfort stoelen met verwarming & massage | Focal
Egregius
Peugeot Liefhebber
Contacteer:

Bericht door Egregius »

Komt er bij jou dan een extra geluid bij 94km/u?
PeugeotParkingOnly
Peugeot Freak
Like! Gekregen: 17 keren

Bericht door PeugeotParkingOnly »

Nee, maar heb ook geen hybride. Verder zijn de 1.6 en EAT8 voor zover ik weet wel hetzelfde.
Peugeot 3008 Allure | 1.6 180 | 2019

+ Amazonite Grijs
+ Full-LED | Pack Drive Assist | Connect NAV + DAB | Visiopack 1
+ Keyless Entry & gemotoriseerde achterklep | Chrome spiegelkappen
+ Claudia Leder | Panoramadak | Comfort stoelen met verwarming & massage | Focal
BertW1
Peugeot Liefhebber
Like! Gegeven!: 1 keer

Bericht door BertW1 »

Ik heb dit ook gemeld bij mijn thuisdealer met de mogelijke oplossing die op andere modellen met dezelfde motorisering gelden. Reactie van de dealer: dat is niet uw model dus wij beginnen van voor af aan. Begrijp het niet, wordt absoluut niet meegedacht met de klant. 5-3-2024 nieuwe afspraak in het noorden van het land om een proefrit met chef werkplaats te maken voor dit geluid. Ik hoop dat er wat aan gedaan kan worden want dit hoort niet bij deze auto en begint al langer hoe meer te irriteren.
Peugeot 408 Allure Pack Hybrid 180 e-EAT8
Egregius
Peugeot Liefhebber
Contacteer:

Bericht door Egregius »

Benieuwd wat er uit de bus komt. Van mijn dealer zal ik alleszins niks moeten verwachten, die hoorde het niet eens :shock:
Is die mogelijke oplossing iets wat we zelf kunnen?
Rick
Moderator
Like! Gegeven!: 155 keren
Like! Gekregen: 265 keren

Bericht door Rick »

Betreft een massa demper aanbrengen op de aandrijfas. dus oordeel zelf of je dat zelf zou kunnen
308CC Feline 156 - Blanc Nacré - 2011
308SW GT 205 facelift - Bleu Magnatik - 2017
E-208 GT 136 - Jaune Faro - 2023
Egregius
Peugeot Liefhebber
Contacteer:

Bericht door Egregius »

Lijkt me niet...
Je bedoelt waarschijnlijk dit? viewtopic.php?p=130198#p130198

Ooit op een Ford Mondeo gelijkaardig voor gehad. Bij een heel specifiek toerental/snelheid combinatie een trillend geluid links in het dashboard. Bleek het een trilling te zijn in de benzineleiding die opgelost kon worden door onderin dicht bij de benzinetank de leiding te fixeren met mousse. Zoiets kan je natuurlijk wel zelf ;)
cricque
Peugeot Liefhebber

Bericht door cricque »

Mijn eerste 1000km zit er bijna op

Een paar minpunten

- nightvision: heel leuk, maar als je de navigatie opzet dan komt dat over de nightvision
- media bestanden afspelen is gewoon ******. In mijn 308 kon je gewoon gemakkelijk scrollen en teruggaan, hier moet je op dat touchscreen gaan en dan mappen en dan etc. Dat is zeer omslachtig tov vroeger.
- gps heeft er gedurende een anderhalve week compleet naast gezeten, maar is vanzelf terug opgelost (lijkt me heel bizar)
- soms wel wat "lag" als je eens moet doortrappen
- de B modus is niet standaard aan te zetten, ik heb leren rijden met op de motor af te remmen en dat heb ik ook altijd gedaan. Zonder de B op te zetten vind ik dat je nogal hard moet doortrappen en vind ik het remmen echt wel "te traag"
- systeem is soms wat traag in opstarten, andere keren is het direct, beetje willekeurig
- de snelheidsherkenning is niet altijd optimaal, bijvoorbeeld bij werken 30, dan terug naar 50 of op bepaalde wegen is er geen herkenning van de snelheidslimiet of is er geen detectie van het bordje einde of verkeerde interpretatie ofzo

Minder kritieke punten voor mij, maar had wel leuk geweest:
- het is nog altijd mogelijk om voorbij de ingestelde snelheidslimiet te geraken
- standaard in electrisch starten, dit zou een keuze moeten zijn, dat je dit standaard in hybride kan zetten
- geen informatie over hoeveel je geladen hebt en het verbruik van beide bij een rit zou wel leuk geweest zijn
- app is zeer traag en geeft wel dikwijls errors maar werkt wel

Nu om eerlijk te zijn, ik heb nog nooit met een automaat gereden, het was toch even aanpassen.

Voor de rest, zalig om mee te rijden. Achteruitrij camera tov van mijn 2x 308 sw is 10.000x beter. Gisteren ook de voorverwarming even kunnen uittesten. Dit is toch iets ... als je het niet hebt, ga je het niet missen. Maar dit is toch echt wel gemakkelijk. Achteraan is er heel veel ruimte.
Ik maak meer gebruik van de snelheidslimiet regelaar want deze trekt toch iets sneler op dan mijn 2 vorige diesels, zelfs zonder hard moeten door te duwen.

Ik heb 1x een ritje (heen en weer gedaan van zo een 52km in totaal) en 1x naar de zee zo een 140-150 heen en dan ook weer. De electrische range die weergegeven wordt zit nu een beetje "stabiel" rond de 32km, maar denk dat het in realiteit net iets meer is. Ik rij wel veel "rond de kerk", dus als de batterij leeg is, steek ik hem thuis in. En aan zee ook eenmalig aan de laadpaal gehangen. Heb 1x volgetankt en zou volgens de boordcomputer op zo een 3,3l komen verbruik en er staat nog zo een 220km op de teller te wachten. Zelfs de koffer valt nog wel mee, had veel minder verwacht. Uiteraard kan dit niet op tegen mijn "oude" 308 sw, maar dat wist ik op voorhand. Er kan best wel wat in, maar voor de "grotere" vakanties zal er toch een dakkoffer moeten komen, maar dat is geen kritiek. Dat wist ik ook als ik deze bestelde. Maar toch zeer blij dat ik niet voor de nieuwe 308 sw gegaan ben en deze heb gekozen. De ruimte achterin voor de kleinsten is een pak groter

Wel grappig ... kreeg vandaag een mail van stellantis en ik quote "Jouw nieuwe auto is aangekomen bij de dealer .... " Ik rij er al bijna een maand mee rond. En rond dezelfde tijd ook een sms voor de connected services te activeren ...
You only live once
Plaats reactie

Terug naar “Rijervaring (408)”