Peugeot 308 SW 1.2 Puretech

Alle rijervaringen per type/motor
Plaats reactie
jlfme
Peugeot Fanaat
Like! Gegeven!: 15 keren
Like! Gekregen: 15 keren

Re: Peugeot 308 SW 1.2 Puretech

Bericht door jlfme »

Wederom een mooi verbruik!
In Duitsland zijn de 308-III dun gezaaid inderdaad.
(In Nederland trouwens ook, vind ik.)
308-III SW GT Pack Business HYbrid 180 e-EAT8 (2022)
208-II GT-Line 100/EAT8 (2020)

** Als al het andere niet lukt, lees dan de handleiding... **
Nielshdi
Peugeot Freak
Like! Gegeven!: 26 keren
Like! Gekregen: 37 keren

Bericht door Nielshdi »

De 308 precies 1 jaar in bezit. Eigenlijk geen bezit, in bruikleen tegen betaling van de bijtelling. Het eerste jaar is redelijk snel voorbij gevlogen. En de km's zijn in die tijd net zo snel gegaan. De teller staat nu op 46.400 km. Hier zit naast heel wat zakelijke km's (mijn werkgebied is Utrecht/Flevoland, ik woon in Noord-Holland) ook heel wat leuke, privé km's bij. De 308 gaat met grote regelmaat naar Duitsland, altijd een 1x per jaar Oostenrijk.
Wat kan ik na 1 jaar over de auto vertellen, opschrijven:

Exterieur: Nog steeds, persoonlijk natuurlijk, een prachtige auto om naar te kijken. Strakke lijnen, mooi design, vooral de voorkan vind ik erg geslaagd. Ik vind hem overigens in zo goed als alle kleuren heel mooi. Ik kom toch met regelmaat zwarte, grijze, witte en natuurlijk avatar blue versies tegen. De lak begint zeker zijn gebruikssporen te krijgen. Steenslag op de motorkap, voorbumper en zijschermen. Met de getinte ramen, met daarachter een set sunniboys, ziet de combi van glans zwart (spiegels, strippen bij de ramen) en avatar blue er erg mooi uit. Dakrails in zwart glans mis ik dan op de Allure Business. Met 1 van de velgen wel een stoepje geraakt (argh), met kleine kras tot gevolg. Op de achterbumper ook een klein plekje, met dank aan een klein paaltje in hartje Haarlem.
De Ledlampen geven een bak licht, reed laatst in het donker in een auto met gewone H7 lampen. Stapte daarna in mijn eigen auto. Ja, dat merk je dan gelijk.

Interieur: Voldoende ruimte voor een gezin van 3. Stoelen zitten goed, voldoende hoofd, been, arm ruimte, stuur ik goed verstelbaar voor een, voor mij goede zit. Knoppen e.d. zitten op goed te bereiken plekken. makkelijk te bedienen ook. Interieur is makkelijk te reinigen en goed afneembaar met een sopje.
In het begin wat problemen met de TomTom/Radio, heeft even geduurd voor het gerepareerd was, maar daarna heeft het mij niet meer in de steek gelaten. Ook geen last gehad van schermen die zwart worden. Ik lees ook wel over niet zo goed werkende kachel, ook hier niets van gemerkt. Zowel zakelijke, als privé telefoon zijn tegelijk gekoppeld aan de auto. Prive voor spotify (android auto) en de zakelijke voor de belletjes die ik pleeg tijdens het autorijden. Werkt allemaal heel prettig. Op vakantie de auto volgeggooid met tassen, hij is dan een heerlijke pakezel.
Voorruitverwarming nog niet veel nodig gehad wat betreft bevroren voorraam. Maar voorruitverwarming werkt ook heel fijn als het vochtig en ramen wat zijn beslagen. Trekt ie het voorruit heel snel vrij.
De camera's en de 360 graden gebeuren doen hun werk goed (behalve bij het paaltje in Haarlem).
Nog geen kraakjes, piepjes e.d. kunnen ontdekken in het interieur.

Het Rijden: Fijne 1.2 met 130 pk. Stil, voldoende kracht, trekt lekker door in 3 en 4 bij invoegen op snelweg, in zijn 6 bij 90 - 120 heerlijk stil op de snelweg. Windgeruis vind ik erg meevallen. Ik maak veel km's, vaak 150 - 200 km per dag. Motor is dan ook vaak op prima bedrijfstermperatuur. Ik denk dat ik gemiddeld rond de 1 op 20,5/21 uit kom (alle jaargetijden). Dat vind ik heel netjes, in de zomer is 1000 km tussen de tankbeurten geen uitzondering. Hij is qua rijden wat dynamischer dan de T9, ligt wat strakker op de weg.
Ik denk over het algemeen E5, soms langs de snelweg E10.
Hij heeft nu 2x een onderhoudsbeurt gehad, bij 20.000 en 40.000. Geen idee wat er allemaal gedaan is, ik zie de rekening niet. Maar ik heb ook geen bijzonderheden gehoord.

Ik kan dan in mijn geval ook geen echte klachten benoemen van de auto. En dat is niet omdat ik die niet wil benoemen, want ik heb geen aandelen in Peugeot.

De komende maanden gaan de km's denk ik wat minder hard. De A7 bij Purmerend wordt voor mij een groot knelpunt op de route naar regio Utrecht.
Rick
Moderator
Like! Gegeven!: 171 keren
Like! Gekregen: 315 keren

Bericht door Rick »

Leuk om eens te lezen dat er geen issues zijn.
308CC Feline 156 - Blanc Nacré - 2011
308SW GT 205 facelift - Bleu Magnatik - 2017
E-208 GT 136 - Jaune Faro - 2023
jlfme
Peugeot Fanaat
Like! Gegeven!: 15 keren
Like! Gekregen: 15 keren

Bericht door jlfme »

Mooie uitgebreide en gedetailleerde review weer. Heel leuk om te lezen. Veel punten zijn herkenbaar en ik ben het met je eens: het is een hele fijne auto om te rijden. Geniet lekker verder! :D
308-III SW GT Pack Business HYbrid 180 e-EAT8 (2022)
208-II GT-Line 100/EAT8 (2020)

** Als al het andere niet lukt, lees dan de handleiding... **
Plaats reactie

Terug naar “Rijervaring (308 - III)”