3008 thp 1.6 loopt onregelmatig stationair

Voor alles wat onder de motorkap zit
Gebruikersavatar
Rick
Moderator
Berichten: 15863
Lid geworden op: 15 feb 2014, 09:40
Like! Gegeven!: 171 keren
Like! Gekregen: 315 keren

Re: 3008 thp 1.6 loopt onregelmatig stationair

Bericht door Rick »

Opgerekte ketting zorgt m.i. niet voor brandstoflucht?
308CC Feline 156 - Blanc Nacré - 2011
308SW GT 205 facelift - Bleu Magnatik - 2017
E-208 GT 136 - Jaune Faro - 2023
Gebruikersavatar
Doornekamp33
Peugeot Die-Hard
Berichten: 4356
Lid geworden op: 12 feb 2014, 21:04
Locatie: Hoevelaken
Like! Gekregen: 32 keren

Re: 3008 thp 1.6 loopt onregelmatig stationair

Bericht door Doornekamp33 »

Eerst nog 2500 er nodeloos tegen aan gooien, dan pas een goede diagnose stellen lijkt het, #melkkoe van de garagen
Groet Peter
ejkanis
Peugeot Fanaat
Berichten: 130
Lid geworden op: 24 okt 2023, 11:16
Like! Gegeven!: 2 keren
Like! Gekregen: 8 keren

Re: 3008 thp 1.6 loopt onregelmatig stationair

Bericht door ejkanis »

Klinkt als de THP van me broer die is ook uitgemolken tot en met, tot ik op gegeven moment heb heb aangegeven dat er een mooie tweede hands motor te koop stond helemaal nagekeken en gereviseerd. Die erin gelepeld in nu al ruim anderhalf jaar probleem vrij.
Heeft hij ook 2 jaar mee staan aanmodderen door de garage die dachten ook aan een lucht lekkage van de inlaat of iets met de turbo maar nooit achter gekomen.
jerilo
Peugeot Freak
Berichten: 879
Lid geworden op: 26 jun 2014, 14:42
Locatie: Hoeksche-Waard
Like! Gekregen: 17 keren

Re: 3008 thp 1.6 loopt onregelmatig stationair

Bericht door jerilo »

Dat bedoel iedereen hier nu ook aan te geven en maak ik elke dag weer mee in de werkplaats. Er zijn nog steeds garages die maar lukraak onderdelen gaan vervangen voor heel veel euro's op de hoop dat er iets bijzit wat de oplossing is. Ik zeg niet dat sommige onderdelen van topic starter onterecht zijn vervangen. Een thermostaathuis komt dagelijks voor. En de koelleiding die achterlangs het motorblok richting waterpomp gaat. Deze is van plastic en gaat op de aansluiting in de waterpomp kapot.
Dus ik geloof zeker wel dat deze onderdelen defect waren maar als de problemen zijn gekomen na deze reparatie zal je terug moeten rekenen wat is er allemaal los gehaald en zou het iets kunnen zijn wat hiermee te maken heeft gehad.

Ik krijg regelmatig THP motoren binnen met problemen waarin al heel veel geld zit. En ja ook na onze diagnose kan er nog een hoge reparatie aanwezig te zijn. Wij hebben dan gefrustreerde klanten aan de balie. Maar je moet het dan ook omdraaien ik kan er niks aan doen dat er al zoveel geld is ingestoken wat helemaal niet nodig was geweest.

Een juiste diagnose van een probleem/storing begint al met (basis) kennis van hoe de THP motor werkt en wat er inwendig gebeurt. Dan komt daar diagnose appratuur en andere tools bij kijken en de juiste informatie (denk aan het juiste elektrische schema als dat nodig is).

Ik krijg elke week tientallen berichten via email en whatsapp binnen van problemen en dan word er een opsomming gemaakt wat er al vervangen is of ik dan kan aangeven wat wel de oorzaak is.
NEE dan kan ik niet vanachter een computer doen zonder de auto gezien te hebben en geluisterd te hebben naar het gehele complete verhaal van de eigenaar.
Ik probeer aan de hand van mijn inmiddels goed opgebouwde kennis op het gebied van de THP motor een richting op te sturen wat het zou kunnen zijn. Maar zonder juiste diagnose is het gewoon onmogelijk. En zeker bij een THP ligt de oorzaak soms aan meerdere problemen.

Kijk in het verhaal van topic starter dacht ik ook eerst aan injector(en) toen ik de email voorbij zag komen (als het van dezelfde persoon is geweest, het probleem en verhaal lijkt er veel op).
Nu hier op het forum is het verhaal toch weer iets anders en heb ik weer wat meer informatie gekregen. Vandaar dat mijn gedachten nu naar een luchtlekkage gaan omdat dit in 99% van de gevallen namelijk geen storing aangeeft maar wel voor onregelmatig stationair draaien kan zorgen en veel benzinelucht/damp kan geven.
Maar om een luchtlekkage op te sporen heb je een rookmachine, een stukje onmisbare tool voor in de werkplaats, nodig en hier komt het stukje fysieke diagnose weer om de hoek kijken. Zet voor 10 minuten een rookmachine op de motor en je kan een luchtlekkage of lokaliseren als deze aanwezig is of uitsluiten als er geen lekkage is en dan ga je weer verder met je fysieke diagnose.
Ook met een simpele EOBD tester kan je al veel informatie krijgen. Bij een luchtlekkage zal het MAP signaal hoger zijn. De THP motor heeft een MAP sensor dus die kan je gewoon uitlezen en de waarde bekijken. Moet je wel kennis hebben van wat deze waarde moet zijn en daar komt onze opleiding weer om de hoek kijken die ik tot de dag van vandaag nog steeds op mijn 44e mee bezig ben om bij te blijven en bij te leren.
Het zelfde geld als je toch even de EOBD tester in je hand hebt om gelijk naar de fueltrims te kijken. Weet je ook gelijk wat zo'n motor aan het doen is. Is deze enorm aan het verrijken of aan het verarmen. Ook deze handelingen heb je binnen 10 minuten kunnen uitvoeren.
Ben je samen met een rooktest nog geen 20 minuten bezig.
Meestal doe ik nog een vacuummeting van het vacuum wat bij de turbo aan moet komen om de waste-gate klep te bedienen. Ben ik 5 minuten mee bezig. Maar dan weet ik of het vacuum circuit voor de turbo in orde is. Is dit goed dan moet je het in de turbo gaan zoeken of een verstopte katalysator. Even de lambda-sonde eruit halen en je kan met een lamp de waste-gate klep en katalysator bekijken. Ook weer 10 minuten werk en nog steeds geen onderdelen vervangen en nog maar een half uurtje onderweg.

Vervuiling bekijken is heel eenvoudig om even een bougie eruit te halen en dan met een endoscope door het gat naar binnen te gaan om te kijken hoe de vervuiling is op de inlaatkleppen en verbrandingskamer.

Ik bedoel maar te zeggen een goede diagnose duurt ongeveer 1 tot 1.5 uur maar dan weet je wel wat er aan de hand is. Zo'n diagnose kost dan maximaal €150,- Maar er zijn nog steeds geen dure onderdelen vervangen die eigenlijk niet nodig waren geweest.

En ja een timing controle is elektronisch met de scope aan de hand van de BDP en nokkenassensoren wel te bekijken maar hierin zijn ook wij nog weleens de fout in gegaan. De timing is het beste om gewoon handmatig te controleren hierin zit dan wel iets meer werk. Het kleppendeksel zal verwijderd moeten worden om het speciale gereedschap te kunnen monteren. En ja als blijkt dat de ketting goed staat zullen wij het kleppendeksel weer terug monteren met nieuwe pakking. Dit is het eerste onderdeel wat dan vervangen word.

Ik bedoel met mijn verhaal aan te geven een oorzaak van een probleem oplossen is zeker niet eenvoudig maar om lukraak onderdelen te gaan vervangen omdat je DENKT dat zou het wel kunnen zijn is niet de manier.
Een juiste diagnose, tools en kennis van de techniek is de manier om een storing op te sporen en daarna te verhelpen.

En in het bericht hierboven word aangegeven een andere motor geplaatst te hebben en de problemen waren over dan heb je geluk gehad. En zeker fijn dat het is opgelost hiermee. Maar wat als je een motor hebt geplaatst en je nog steeds problemen had gehad omdat bijvoorbeeld de katalysator verstopt blijkt te zijn en je deze gewoon overgezet hebt op de nieuwe motor, dan was het een dure kostenpost geweest. En ja ook dit soort dingen komen bij ons regelmatig voorbij in de werkplaats.
En ja ook wij geven vaak zat de melding "sorry de motor is versleten en zal vervangen moeten worden" maar wij weten dan wel wat voor componenten er nog meer vervangen dienen te worden bij een eventuele motor vervanging.
En uit ervaring kan ik zeggen dat een versleten motor altijd oorzaak is van slecht of nauwelijks onderhoud.

Ik vertel dit verhaal niet omdat ik kritiek heb maar ik maak echt elke dag dit soort verhalen en problemen mee in de werkplaats en dat is om moedeloos van te worden. Elke dag weer gefrustreerde en boze klanten te woord staan omdat ze al HEEL veel geld kwijt zijn en er is nog niks opgelost. En dan komen wij ook nog eens met meestal slecht nieuws dat het of einde verhaal is met de motor of gewoon nog een hele dure reparatie gaat worden.

Ik hoop voor topicstarter dat ze het bij het juiste eind hebben en dat de problemen na weer een nieuwe ketting opgelost zijn. Maar ik heb mijn twijfels daarover. En als ik je een tip mag meegeven laat ze eerst een timing check doen. Gewoon het kleppendeksel verwijderen en het speciale gereedschap monteren. Gaat dit goed dan hoeft de ketting echt niet vervangen te worden. Gaat dit net niet dan kan het volstaan met het opnieuw op tijd zetten van de ketting. Want een ketting is na 30.000km nog echt niet aan vervanging toe.
Het kost je dan 2 nieuwe bouten van de nokkenaspoelies en een nieuwe kettingspanner (die vervangen wij wel altijd gelijk mee) en dan is het ook opgelost. Laat ze ook goed naar de plastic kettingeleiders kijken, deze willen nog weleens breken. Kan je ook zien als het kleppendeksel verwijderd is. Maar ik mag aannemen dat ze ook die de vorige keer hebben vervangen anders is het zeer dom geweest.

Jeroen
JWA Autoservice
Joost2012@
Peugeot Liefhebber
Berichten: 14
Lid geworden op: 29 mar 2024, 17:51

Re: 3008 thp 1.6 loopt onregelmatig stationair

Bericht door Joost2012@ »

Ketting is in 2021 bij auto bedrijf van der lee bosch service vervangen heb gevraagd hoezo de ketting al geluid maakt na 30000 kilometer bij 74000 vervangen nu 104000 echt kilometer aan het ratelen ze zeggen kan niks voor je betekenen slechte motoren of ketting weer vervangen of nieuwe auto kopen.gr Kees !!!
PeugeotParkingOnly
Peugeot Freak
Berichten: 337
Lid geworden op: 04 jul 2015, 23:40
Like! Gekregen: 21 keren

Re: 3008 thp 1.6 loopt onregelmatig stationair

Bericht door PeugeotParkingOnly »

Beste Joost,

Ik hoop dat je aan het bericht van Jerilo veel hebt gehad. Mocht je het nog niet weten, Jerilo heeft een eigen autobedrijf (JWA Autoservice in Oud-Beierland). Zij specialiseren zich onder andere in de 1.6 THP en hebben echt verstand van zaken.

Hij geeft aan dat een goede diagnose, samen met het nakijken van de timing, misschien 2,5 uur zal duren. Je bent dan wat arbeid en een habbekrats voor een nieuwe kleppendekselpakking kwijt.

Aangezien meerdere mensen, waaronder Jerilo, aangeven te twijfelen of het wel aan de ketting ligt, raad ik ten zeerste aan een goede diagnose te laten stellen. Dit uiteraard voordat je de ketting voor veel geld gaat laten vervangen!

Ik weet niet waar je woont, want ik kan geen voorsteltopic van je vinden, maar je gaat geen spijt krijgen als je dit in Oud-Beierland gaat laten doen. Gaat dit niet, zoek dan een garage gespecialiseerd in Peugeot of Franse auto's in het algemeen.
"Universele" garages vergelijk ik vaak met huisartsen, ze hebben overal een beetje verstand van maar als het echt ingewikkeld wordt zal je toch echt naar een specialist moeten, ze kunnen namelijk niet overal verstand van hebben.
Peugeot 3008 Allure | 1.6 180 | 2019

+ Amazonite Grijs
+ Full-LED | Pack Drive Assist | Connect NAV + DAB | Visiopack 1
+ Keyless Entry & gemotoriseerde achterklep | Chrome spiegelkappen
+ Claudia Leder | Panoramadak | Comfort stoelen met verwarming & massage | Focal
Gebruikersavatar
Peugeot-5008
Eigenaar en Beheerder
Berichten: 17069
Lid geworden op: 25 mar 2015, 21:31
Like! Gegeven!: 90 keren
Like! Gekregen: 251 keren

Re: 3008 thp 1.6 loopt onregelmatig stationair

Bericht door Peugeot-5008 »

Van der Lee zit in omgeving Rotterdam. Prima aan te rijden dus.
Prive: 308 SW HYbrid GT-Pack Business 225 PK (Blanc Nacré, Trekhaakpakket, Blauw lederen “nappa” bekleding, Focal, Handsfree kofferklep, 7,4KW OBC, Portland velgen)
Zakelijk: e-2008 Active Pack 136 PK (Gris Artense, extra optie: Getinte ramen, 18" Bund velgen, alu stootlijsten)
Gebruikersavatar
Bart-Peugeot
Peugeot Die-Hard
Berichten: 4182
Lid geworden op: 09 feb 2014, 23:38
Locatie: Rijnmond
Like! Gekregen: 21 keren

Re: 3008 thp 1.6 loopt onregelmatig stationair

Bericht door Bart-Peugeot »

No brainer dus, op naar Oud-Beijerland. Dinsdag direct contact, zoeken met Jeroen. https://www.jwa-autoservice.nl/
In bezit van een blauwe 308 SW 1.6 bluehdi BLE Pack (2015).
peutje
Peugeot Fanaat
Berichten: 201
Lid geworden op: 22 mei 2014, 21:59
Like! Gekregen: 1 keer

Re: 3008 thp 1.6 loopt onregelmatig stationair

Bericht door peutje »

@jerilo, het lijkt erop dat de 'opvolger' de puretech180 die in basis hetzelfde is veel minder problemen kent of lijkt dat maar?
508SW gris platinum, ble. Allure, 1.6-180, aangevuld met afneembare trekhaak en stoelverwarming.
PeugeotParkingOnly
Peugeot Freak
Berichten: 337
Lid geworden op: 04 jul 2015, 23:40
Like! Gekregen: 21 keren

Re: 3008 thp 1.6 loopt onregelmatig stationair

Bericht door PeugeotParkingOnly »

Die is in de basis inderdaad hetzelfde, maar is verder doorontwikkeld en kent daarom minder problemen.

Neemt niet weg dat ze probleemloos zijn :lol:
Peugeot 3008 Allure | 1.6 180 | 2019

+ Amazonite Grijs
+ Full-LED | Pack Drive Assist | Connect NAV + DAB | Visiopack 1
+ Keyless Entry & gemotoriseerde achterklep | Chrome spiegelkappen
+ Claudia Leder | Panoramadak | Comfort stoelen met verwarming & massage | Focal
Joost2012@
Peugeot Liefhebber
Berichten: 14
Lid geworden op: 29 mar 2024, 17:51

Re: 3008 thp 1.6 loopt onregelmatig stationair

Bericht door Joost2012@ »

Zoiezo bedankt mensen voor het luisteren en meedenken
En tips .Naar Jeroen rijden dat is voor mij geen doen woon in Roermond .bedankt bedankt 🙏
Gebruikersavatar
Rick
Moderator
Berichten: 15863
Lid geworden op: 15 feb 2014, 09:40
Like! Gegeven!: 171 keren
Like! Gekregen: 315 keren

Re: 3008 thp 1.6 loopt onregelmatig stationair

Bericht door Rick »

Vlgs mij is een ritje naar en een gezellig dagje slenteren in oud beijerland incl. 150,00 diagnose stellen, goedkoper dan een nwe ketting laten monteren bij beun op de hoek en daar niets mee op schieten.

Combineer eea of bliijf door modderen ofwel heel snel inruilen en dan ben je ook al je geld kwijt.
308CC Feline 156 - Blanc Nacré - 2011
308SW GT 205 facelift - Bleu Magnatik - 2017
E-208 GT 136 - Jaune Faro - 2023
Gebruikersavatar
Peugeot-5008
Eigenaar en Beheerder
Berichten: 17069
Lid geworden op: 25 mar 2015, 21:31
Like! Gegeven!: 90 keren
Like! Gekregen: 251 keren

Re: 3008 thp 1.6 loopt onregelmatig stationair

Bericht door Peugeot-5008 »

Hier wordt duidelijk een verkeerde keuze gemaakt idd.
Succes!
Prive: 308 SW HYbrid GT-Pack Business 225 PK (Blanc Nacré, Trekhaakpakket, Blauw lederen “nappa” bekleding, Focal, Handsfree kofferklep, 7,4KW OBC, Portland velgen)
Zakelijk: e-2008 Active Pack 136 PK (Gris Artense, extra optie: Getinte ramen, 18" Bund velgen, alu stootlijsten)
Joost2012@
Peugeot Liefhebber
Berichten: 14
Lid geworden op: 29 mar 2024, 17:51

Re: 3008 thp 1.6 loopt onregelmatig stationair

Bericht door Joost2012@ »

Beste mensen we hebben een eigen winkel/kleding zaak
Ik begrijp jullie standpunt.ik ga ermee aan de slag
Voor alle leden kennissen en vrienden
Een fijn Pasen vandaag alleen jammer van het weer
Mvg Joost
Gebruikersavatar
Peugeot-5008
Eigenaar en Beheerder
Berichten: 17069
Lid geworden op: 25 mar 2015, 21:31
Like! Gegeven!: 90 keren
Like! Gekregen: 251 keren

Re: 3008 thp 1.6 loopt onregelmatig stationair

Bericht door Peugeot-5008 »

Dan kan je dus ook nooit met vakantie, ben je altijd 7 dagen in de week aan het werk en gaat je keldingwinkel wast maandagmorgen vroeg ook al open.

Voor elke oplossing is natuurlijk wel een probleem te verzinnen. Denken in oplossingen is echter veel productiever. Ik zou hetnwel weten. Gooi je zaak op een maandag dicht et voila.
Prive: 308 SW HYbrid GT-Pack Business 225 PK (Blanc Nacré, Trekhaakpakket, Blauw lederen “nappa” bekleding, Focal, Handsfree kofferklep, 7,4KW OBC, Portland velgen)
Zakelijk: e-2008 Active Pack 136 PK (Gris Artense, extra optie: Getinte ramen, 18" Bund velgen, alu stootlijsten)
Gebruikersavatar
Rick
Moderator
Berichten: 15863
Lid geworden op: 15 feb 2014, 09:40
Like! Gegeven!: 171 keren
Like! Gekregen: 315 keren

Re: 3008 thp 1.6 loopt onregelmatig stationair

Bericht door Rick »

Iemand anders zoeken die een dagje gaat slenteren in Oud Beijerland?
Als je aan het werk bent in de winkel lijkt mij dat de auto toch stil staat .
Of heb je je geen gepensioneerde familie/ kennissen?
308CC Feline 156 - Blanc Nacré - 2011
308SW GT 205 facelift - Bleu Magnatik - 2017
E-208 GT 136 - Jaune Faro - 2023
Plaats reactie

Terug naar “Motorisch (3008-I)”