Geen verbinding Tomtom traffic

Aanwezig in de 208, 2008 (2017-heden) 308 (tot 2022), in de 208-II, 3008-II, 5008-II (Allen) en de 508 II (tot 2023)
papagei
Peugeot Freak
Like! Gegeven!: 24 keren
Like! Gekregen: 22 keren

Re: Geen verbinding Tomtom traffic

Bericht door papagei »

Jouw vorige 3008 had geen SOS knop, dus ook geen BTA (connect box). De BTA is het externe apparaatje wat (simpel gezegd) je navigatie voorziet van internet dmv 2G/3G. Wat Rick probeert te zeggen is dat de BTA mogelijk problemen ondervindt met het netwerk van een bepaalde provider (KPN, T-Mobile, Vodafone, etc).

Bluetooth tethering houdt in dat de navigatie wordt voorzien van internet door jouw telefoon (en dus jouw 4G/5G van je SIM-kaart) en dus niet de BTA. Ook bij je huidige 3008 kan je Bluetooth tethering gebruiken zoals bij je oude 3008. Werking hiervan hoort precies hetzelfde te zijn.
Tukker34
Peugeot Liefhebber
Like! Gekregen: 1 keer

Bericht door Tukker34 »

Dank voor deze toelichting. Maar toch... gisteren op pad geweest (met de auto dus)...weer geen TTT....auto met draaiende motor even op parkeerplaats gezet, parkeerstand uiteraard, en toen de reset met de telefoon toets gedaan. En zie daar..het duiveltje kwam uit zijn doosje...TTT operationeel. Waarom dan na de reset wel verbinding? Hardware probleem of firmware cq software probleem? Beter gevraagd: betreft de reset de hardware/firmware of software? Doet me denken aan CTRL/ALT/DEL bij mijn PC.
Rick
Moderator
Like! Gegeven!: 171 keren
Like! Gekregen: 315 keren

Bericht door Rick »

Bij opstarten van de auto kan niet direct verbinding worden gemaakt en na de reset wel.
Mischien is de dekking op de plek van wegrijden minder goed dan op de plaats van reset.
Opnieuw verbinden tijdens het rijden is slechts een uitzondering.
308CC Feline 156 - Blanc Nacré - 2011
308SW GT 205 facelift - Bleu Magnatik - 2017
E-208 GT 136 - Jaune Faro - 2023
Tukker34
Peugeot Liefhebber

Bericht door Tukker34 »

Het blijft een instabiel gebeuren!

Tijdje terug wat in de auto opgezocht (staat thuis standaard onder de carport) en auto alleen op contact gezet. En zie daar. .... het display geeft aan .. "module wordt geladen" (zie ik ook bij een reset, maar nu echt niet uitgevoerd).. en dan op nav display netjes TTT. Auto aantal keren van contact af en aan (geen starten) de TTT staat er direct. Dat zal wel komen omdat omdat er nog "restspanning" in het systeem zit.

Net weer geprobeerd. Auto op contact. Geen TTT , snap ik, even geduld. En dan zie ik weer boodschap " module etc". Geen TTT, maar wel "wereldbol" bij de diensten. Geactiveerd, maar niets. Rij dan auto max 8 meter naar achteren. In parkeerstand met draaiende motor en ja hoor, TTT is er weer.

Ik snap best dat de atmosferische condities niet altijd eenzelfde gedrag qua verbinding instellen garanderen, maar eerst wel opstarten onder carport en dan weer niet is wel bijzonder.

Nu boeit mij opstarten onder de carport niet, maar na zeg 100 meter rijden wil ik wel graag TTT hebben. Maar of dit van het netwerk afhankelijk is?

Heb bij mijn vorige 3008 SUV (zonder SOS knop) wel eens gehad dat TTT uitviel en na verloop weer terugkwam. Ja, dat kan GSM dekking zijn. In Duitsland in bergachtig cq heuvelachtige omgeving hetzelfde. Tja, daar had mijn Smartphone ook problemen. Dus dat verbaast mij niet.

Wat ik dus zeggen wil, is dat het vreemd is dat het systeem na evt onderbreking niet zelf weer de "draad" kan (of zou kunnen) oppakken.

Wel, morgen nieuwe sw release erop. Heb nu versie 43.04.27.52_NAC-r0. Benieuwd!
Rick
Moderator

Bericht door Rick »

Verbinding met netwerk hoeft nog geen verbinding met de TTT server te betekenen. Dat is ook vaak de reden van uitval.
Overbelast oid

Het systeem start pas volledig opnieuw op als de bsi in rust is geweest. En dat duurt even en tot die tijd blijft eea op de achtergrond draaien.
Dat is de reden dat je na wat probeersels met contact aan /uit direct verbinding had.

Probeer maar eens de auto te openen en dan wat later pas in te stappen en contact aan te zetten.
Dan is de boel waarschijnlijk ook al opgestart of bijna.

Ook met je nwe firmware zal het een onstabiele toestand blijven vrees ik.
Tukker34
Peugeot Liefhebber

Bericht door Tukker34 »

Dus dat is het lot van "alle" bezitters van een (nieuwe) Peugeot met zo'n SOS knop?

Wat raadt je aan? Toch maar standaard BT tethering instellen of USB tethering met Smartphone?
Kun je de verbinding met die connectbox (of BTA zoals ik heb begrepen) dan gewoon omzeilen of uit zetten?
Maar in alle gevallen moet ik toch die TTT server bereiken? Dus dat probleem van "overbelasting" zou dan toch niet vermeden kunnen worden?

Hoe dan ook, Dank voor alle toelichting tot nu toe.
Rick
Moderator

Bericht door Rick »

Zelfs met BT tethering als backup houdt ie bij mij de verbinding niet altijd vast.
Ook de setting van bt tethering is regelmatig weer uit.
Kort door de bocht is het in mijn e208 gewoon mazzel hebben als het werkt.
Gixxje
Peugeot Freak
Like! Gegeven!: 2 keren
Like! Gekregen: 24 keren

Bericht door Gixxje »

Zoals Rick zegt.
Ik was er ook zo mee bezig, tot ze hier zeiden ga gewoon rijden en leg je erbij neer.

Het wordt niet beter dan het is.
Als het werkt is het een extraatje.
Huidig: Peugeot e-208 - Ford Focus
Eerder: Seat Leon Cupra 2.8 V8, Seat Ibiza Cupra, Audi A4
Tukker34
Peugeot Liefhebber

Bericht door Tukker34 »

Weet niet of mijn reactie van vandaag is overgekomen. Rij nu 3 dagen met nieuwe sw versie in mijn 3008 SW. Versie 44.07.05.22_NAC-r0.

Prima resultaten. Meerdere ritten gemaakt. Na ca 30 sec meestal al TTT. In Dld gisteren, na een korte stop in grensgebied, even TMC maar weer vlot TTT. Ook vandaag bij alle ritten keurig TTT. Ook nieuwe kaarten erin. Netjes gedaan door dealer.

Dus tot nu toe tevreden mens vwb TTT
Peugeot-5008
Eigenaar en Beheerder
Like! Gegeven!: 90 keren
Like! Gekregen: 251 keren

Bericht door Peugeot-5008 »

3008 SW?
Prive: 308 SW HYbrid GT-Pack Business 225 PK (Blanc Nacré, Trekhaakpakket, Blauw lederen “nappa” bekleding, Focal, Handsfree kofferklep, 7,4KW OBC, Portland velgen)
Zakelijk: e-2008 Active Pack 136 PK (Gris Artense, extra optie: Getinte ramen, 18" Bund velgen, alu stootlijsten)
Rick
Moderator

Bericht door Rick »

Tukker34 schreef: 05 apr 2024, 22:39 Weet niet of mijn reactie van vandaag is overgekomen. Rij nu 3 dagen met nieuwe sw versie in mijn 308 SW. Versie 44.07.05.22_NAC-r0.

Prima resultaten. Meerdere ritten gemaakt. Na ca 30 sec meestal al TTT. In Dld gisteren, na een korte stop in grensgebied, even TMC maar weer vlot TTT. Ook vandaag bij alle ritten keurig TTT. Ook nieuwe kaarten erin. Netjes gedaan door dealer.

Dus tot nu toe tevreden mens vwb TTT

Die versie heb ik al sinds de uitgave erop staan.
Doe maar niet te vroeg juichen.
Morgen is weer alles anders ;)
Tukker34
Peugeot Liefhebber

Bericht door Tukker34 »

Ha ha, w'll see. Tot zover, ook vandaag, alles prima!

Goed weekend!
Rick
Moderator

Bericht door Rick »

Ik zei ook : morgen is alles anders :lol: :lol: :lol:

Was er maar een logica. die is er totaal niet.
Dagen goed, dan opeens drama zonder aanwijsbare reden

Ik heb vandaag de test versie geïnstalleerd
Kijken wat dat uitmaakt.
Plaats reactie

Terug naar “Multimedia systeem (NAC) met TomTom Navigatie en touchscreen”