Peugeot 2008 1.2 VTi slaat niet aan na nieuwe motor

Gesloten
jerilo
Peugeot Freak
Berichten: 896
Lid geworden op: 26 jun 2014, 14:42
Locatie: Hoeksche-Waard
Like! Gekregen: 41 keren

Peugeot 2008 1.2 VTi slaat niet aan na nieuwe motor

Bericht door jerilo »

Goedemiddag,

Zoals beloofd hierbij een nieuwe storing die mij wel wat hoofdbrekens heeft gekost.
Ik werd benaderd door een ander garagebedrijf (specialist in BMW) die een Peugeot 2008 had staan van een familielid die na inbouw van een nieuwe motor niet of heel slecht aanslaat. En als hij draait, voor 10 seconden staat hij helemaal te verzuipen.

Ik vraag altijd wat er gebeurt is voorafgaand aan de storing en wat het hele verhaal is. Dit is echt hele relevante informatie voor mij. Soms word er iets vergeten te vertellen omdat een klant denkt dat dat niet relevant is maar voor mij kan dat de sleutel zijn tot de oplossing.

Hoe zat het met deze Peugeot.
De eigenaresse heeft de Peugeot voor de zomervakantie een grote beurt laten geven voordat ze op vakantie zouden gaan naar Frankrijk.
Er was al bekend dat ook deze motor al behoorlijk een slokje olie lust. Dus voldoende olie meegenomen voor de reis.
Vlak voor de Belgische grens in Nederland is de auto stilgevallen met een storing. ANWB erbij en conclusie was een bougie (zaten er net nieuw in) oké kan gebeuren. ANWB gerepareerd en auto was weer storing vrij.
De tocht naar Frankrijk kon verder. In Frankrijk moest er getankt worden en kort na het tanken viel de auto weer stil.
Pechhulp uitgevoerd in Frankrijk en auto afgesleept naar een Franse Peugeot dealer.
Daar kwamen ze erachter dat er geen compressie meer was op 1 cilinder. In overleg is de auto naar NL getransporteerd.
Bij hun eigen garage is nogmaals de bevestiging gegeven dat er dus geen compressie meer aanwezig was. Besloten om de cilinderkop te demonteren en te kijken wat de oorzaak was. Ze dachten dat de ANWB de bougie er scheef in had gedraaid.
Uiteindelijk lag heel de motor open en is er een onafhankelijke partij geweest voor onderzoek maar er kon niks gevonden worden. De kosten liepen wel op.
De broer van de eigenaresse heeft ook een eigen garagebedrijf gespecialiseerd in BMW. Daar is de auto ondertussen naar toe gebracht (om de kosten te drukken). Die heeft gelijk een besluit genomen dat er gewoon een nieuwe/revisie motor in zou gaan. Ook met in het achterhoofd de oude motor lust al een slokje olie.

Zo gezegd zo gedaan. Andere motor erin gehangen en toen sleutel omdraaien en paniek. De motor sloeg niet aan in zovere de startmotor word maar 2 seconden bediend ondanks dat je de sleutel in de start stand van het contactslot hebt gedraaid.

Ze hadden nog enige dingen gedaan, zoals gekeken of het pulstandwiel goed gemonteerd zat achter het vliegwiel. Dus ze hebben de versnellingsbak weer moeten demonteren. Zag er keurig uit en zat ook goed gemonteerd. Nieuwe toerentalsensor geprobeerd. En uiteindelijk zelfs de motor ECU vervangen door een gecloond exemplaar. Maar niks hielp.
Toen werd ik ingeschakeld.

Nou dat heb ik geweten. Het was een bijzondere storing bij een relatief eenvoudige motor.

Hieronder zie je een scope beeld van wat er nu gebeurd tijdens het starten.
Rode signaal is de voeding, 12Volt vanuit het contactslot via de BSi naar de BFRM (zekeringkast onder de motorkap waar nog een relais gemonteerd zit).
Gele signaal is vanuit de motor ECU. Dit is een massaschakeling, van 12 Volt op contact naar 0 Volt bij bediening van de sleutel.
De motor ECU legt het relais aan massa zodat er een voeding via het relais naar de startmotor kan gaan lopen om het daadwerkelijke startrelais in te schakelen. Dit is dus het groene signaal. Die komt vanaf 0 Volt en gaat naar 12 Volt
Het inschakelen van het startrelais duurt minder dan 2 seconden. Dit is te weinig om de motor voldoende rond te laten draaien om uitzichzelf aan te slaan. En mocht het wel gebeuren dan loopt de motor zeer vervelend.

Afbeelding

Hieronder een beeld van eenzelfde voertuig die wel aanslaat. Je ziet een compleet ander beeld.

Afbeelding

Oké. In zulke korte periodes kan ik geen compleet beeld krijgen wat er met de motor gebeurd.
We hebben tenslotte met meerdere problemen te maken. Het start probleem maar als de motor dan toch even loopt dan staat deze compleet te verzuipen, was ook met de neus te ruiken die benzinelucht.

Omdat er rare storingen in de BSi stonden met betrekking op kortsluiting etc. en we ook zo'n raar signaal vanuit de BSi kregen met betrekking op het starten is er in overleg met de klant besloten om als eerste de BSi te vervangen. Vermoedelijk is de auto ergens op transport verkeerd opgestart. De plus en min omgedraaid of er is iets anders gebeurd wat we niet weten.
Deze is nieuw vanuit Peugeot geleverd en heb ik met een derde partij online in laten leren en de transpondercode weer ingevoerd.
De rare storingen waren verdwenen maar helaas het starten was niet verbeterd.
Dan sta je wel even te balen.

Oké je eigen opnieuw herpakken en weer verder. Aan de hand van OEM schema's hebben we een bypass kunnen aanleggen om in ieder geval de motor te kunnen starten buiten het contactslot en BSi om. Op die manier had ik iets meer tijd om een scope beeld te maken waarom de motor staat te verzuipen.

Dit scope beeld zie je hieronder

Afbeelding

Je ziet het blauwe signaal wat het toerental signaal is vanaf de toerentalsensor.
De andere signalen zijn de ontstekingssignalen gemeten direct op de 3 bobines. Rood cilinder 1, geel cilinder 2 en groen cilinder 3.
Wat mij gelijk opviel waren de ontstekingssignalen. Tijdens het starten was er wel ontsteking op cilinder 1 en 3 maar niet op 2.
En tijdens het stationair draaien viel het ontstekingssignaal van cilinder 1 weg en kwam cilinder 2 er ineens weer wel bij. Cilinder 3 bleef gewoon aanwezig.

Oké het verzuipen was nu wel verklaart. Ik miste gewoon ontsteking maar de motor stond wel brandstof in te spuiten.

Ook viel mij op dat het toerental signaal niet helemaal klopte. Als je het vergelijkt met onderstaand beeld zie je ook het verschil.
Je moet dan wel naar het bovenste signaal kijken. De andere zijn van de nokkenassen maar die zijn nu niet relevant. Je ziet ook bij dit signaal weer heel veel "open gaten" buiten het BDP-signaal.

Afbeelding

Net zoals bij de vorige case is dit niet goed. De motor ECU bepaald aan de hand van het toerental signaal met als referentie het BDP-signaal de inspuiting en ontsteking. Dit was nu dus weer verstoord en daarom liep de motor als een "natte" krant.

Besloten is om toch weer de versnellingsbak te verwijderen en naar het pulswiel te kijken of er toch iets mis mee is. Ondanks dat dat al gedaan was moest het probleem daar toch in zitten.

Hieronder 2 afbeeldingen hoe bij dit type motor het pulswiel eruit ziet. Het is in tegenstelling tot de vorige case nu een magneetring ipv met tandjes. Dit type magneetring word ook veel gebruikt bij ABS systemen. Zit dan het het wiellager verwerkt.

Afbeelding
Afbeelding

Na het verwijderen zal je er inderdaad helemaal niks aan. Maar ik had vorig jaar tijdens een training een magneetkaartje gekregen om dus de magneten van de ABS te kunnen controleren.
Die heb ik nu dus kunnen gebruiken om te controleren of deze magneetring niet beschadigd was op het magnetische veld.
En daar kwam de oorzaak naar boven.
Hieronder zie je 3 afbeeldingen.
Afbeelding 1 is het normale magneet signaal (noord/zuid) omgewisseld.
Afbeelding 2 is de BDP markering. Je mist daar gewoon iets.
Afbeelding 3 is dus het probleem gebied. Je ziet bovenin nog net een tandje en onderin nog een tandje en ertussen is alles weg.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nieuwe magneetring gemonteerd en de auto kon weer gestart worden en bleef weer keurig en netjes stationair draaien.

Nu vraag je je wellicht af hoe kan de motor op dit probleem nu niet starten. Dat is uiteraard ook onze vraag geweest.
Een echte oplossing heb ik daarvoor niet maar we denken dat de motor ECU al zo slim is dat deze al gezien had in de 2 seconden dat er iets niet goed gaat en deze via het CANBUS netwerk een bericht naar de BSi stuurt om aan te geven staak de start poging om schade te voorkomen.
Dit zijn berichten die wij niet kunnen zien of kunnen ontcijferen. Maar dat is de enigste logische verklaring voor ons.

Hopelijk vond je het weer een leuke storing.
Volgende keer weer iets anders.

Gr. Jeroen
Gesloten

Terug naar “Kennisbank”