Hulp gevraagd voor een E-2008 die niks meer doet

Voor alles onder de motorkap wat met E-aandrijving te maken heeft
Plaats reactie
jerilo
Peugeot Freak
Like! Gekregen: 41 keren

Hulp gevraagd voor een E-2008 die niks meer doet

Bericht door jerilo »

Geachte forumleden,

Ook ik als technicus loopt weleens vast met problemen/storingen en ben niet te bang om extra hulp te vragen. Soms kan een simpel antwoord tot een oplossing zorgen. Dat hoop ik ook bij mijn volgende uitdaging/storing die ik op dit moment in de werkplaats, nou ja buiten heb staan.

We werden gebeld door een klant van ons die en volledige elektrische E-2008 uit 2021 rijd. Klant gaf aan dat de auto niet meer van stuurslot wilden en dat de auto niet meer op contact/ready modus wilde gaan.
Wij ernaartoe met de hoop dat het de 12V accu zou zijn, komt veel voor bij elektrische auto's dat de 12V accu voor veel problemen/storingen zorgt.
Helaas dat was in dit geval niet aan de orde. Helaas konden wij op dit moment niks doen.
De klant heeft de ANWB gebeld en de auto is met een bergingswagen bij ons neergezet.
Dit ging nog niet zo heel eenvoudig. Auto staat nu ook bijna midden op het terrein en kan niet naar binnen gebracht worden.

Wat is er aan de hand.
De auto wil niet meer op contact. Hierdoor kan de elektronische handrem er niet meer vanaf. De versnellingsbak staat in zijn P-stand en het stuur staat op stuurslot met de wielen compleet naar links gedraaid. Je snapt wel de auto staat 4 kant geblokkeerd en kan geen kant op.

Omdat de auto niet op contact gaat kan ik deze dus ook niet (volledig) uitlezen. Als ik op de startknop drukt verschijnt er in het instrumentenpaneel heel kort, draai aan stuurwiel en druk op startknop. Dit diversen keren gedaan maar er gebeurt niks.
Wel hoor ik bij indrukken startknop een paar relais inschakelen in de BSi. Dus er gebeurt wel iets maar niet voldoende voor het hele contact.
12V accu is volledig in orde. Ook met extra booster geen contact. Zekeringen zijn voor zover ik nu kan beoordelen in orde. En dan heb ik de zekeringen gecontroleerd die op mijn elektrische schema zijn aangegeven voor contact/starten. Heb nog niet alle zekeringen gecontroleerd. Dit ga ik vanaf morgen weer doen als het droog is buiten.
Wel heb ik iets kunnen uitlezen zoals BSi, waar geen bijzondere fouten in stonden met betrekking tot dit probleem.
En ik heb het elektronische contactslot kunnen uitlezen. Hierin stond dus wel een storing wat met dit probleem te maken kon hebben. De storingscode was B1740 74 (zeg ik even uit mijn hoofd) elektronische contactslot geblokkeerd en kan niet ontgrendeld worden.

Oké ik dacht er is iets. Heb daarna voedingen en massa's op het elektronische contactslot en startknop gemeten om te kijken of deze aanwezig zijn tijdens de start procedure. Dit was het geval. Dus mijn gedachten waren dat het elektonische contactslot defect moest zijn.
In Servicebox gekeken en zag dat deze ook een nieuw OEM nummer heeft gekregen dus wellicht dat er problemen waren ontdekt en dat er een aanpassing is uitgevoerd op dit onderdeel. Heb dus een nieuwe besteld en met veel pijn en moeite de oude eruit kunnen krijgen. Het is tenslotte toch een blokkering en is niet gemakkelijk te doen.

Heb na het verwijderen de wielen wel gelijk recht gezet zodat als de auto toch weer op een bergingswagen gezet moet worden dat dat makkelijker te doen is.
Het oude slot heb ik compleet uit elkaar gesloopt om te kijken wat er nu defect was. Ik kan je vertellen het zit goed in elkaar en is eigenlijk niet uit elkaar te halen. Maar ik ben toch doorgegaan. Uit eindelijk gelukt en de elektro motor was verbrand en stond vast/geblokkeerd. Hierdoor kon hij de blokkeerpal niet meer intrekken waardoor het contactslot er niet meer vanaf ging.

Ik had goede hoop met het inbouwen dat ik weer een contact zou krijgen in de auto. Had wel eens gelezen dat dit onderdeel ook uitmaakt van startblokkering en contact.
Nieuwe gemonteerd maar helaas nog geen contact in de auto, instrumentenpaneel licht nog niet op. Wel is de melding van het stuur verdraaien en startknop indrukken verdwenen. En staat er nu trap op rempedaal en druk op startknop. Nou je raad het al er gebeurt nog niks.
De hulp ingeroepen van onze GMTO helpdesk online om het nieuwe contactslot in te leren. Het is tenslotte een startblokkering waarin ook de transpondercode geprogrammeerd moeten worden. Ze hebben het geprobeerd maar helaas krijgen ze geen communicatie met het stuurslot. Dit komt omdat de auto nog steeds niet op contact wil en dus niet alles van voeding word voorzien. Wel staat er nu in de BSi een storing met betrekking dat er geen communicatie mogelijk is met het stuurslot en iets met startblokkering. Dit is logisch.

Het punt is dat mijn probleem nu is dat ik de auto graag op contact wil krijgen voordat ik verder kan.
Eigenlijk is mijn vraag is er iemand waarbij dit al eens is voorgevallen? Ik had al een oud collega gebeld die bij de Peugeot werkt maar die herkende dit probleem totaal niet, heb ik weer.

Uiteraard ga ik morgen, ben vandaag vrij, als het weer het toelaat alle zekeringen controleren. Het kan uiteraard dat er een zekering geklapt is vanwege de defecte elektromotor. Maar die moet ik dan echt 1 voor 1 eruit halen. Want de zekeringen die op mijn schema's staan met betrekking tot het stuurslot zijn allemaal heel.

Hopelijk kunnen we samen tot de oplossing komen en kan de beste man weer rijden.

Gr. Jeroen
Ivro
Peugeot Freak
Like! Gekregen: 9 keren

Re: Hulp gevraagd voor een E-2008 die niks meer doet

Bericht door Ivro »

Heb zelf 0 ervaring met volledige electrische auto's.

Is het misschien mogelijk om de bsi in showroom modus te zetten?
Chiptuning, storingsdiagnose & reparatie.
www.tiktok.com/@reyneke.automotive
www.instagram.com/reyneke_automotive
www.reynekeautomotive.nl
www.carbonprocleaning.nl
Rick
Moderator
Like! Gegeven!: 193 keren
Like! Gekregen: 373 keren

Bericht door Rick »

Als er kortsluiting is geweest in het 12v net, dan gaat de pyrozekering van het hoofdnet er toch ook direct uit?
308CC Feline 156 - Blanc Nacré - 2011
308SW GT 205 facelift - Bleu Magnatik - 2017
E-208 GT 136 - Jaune Faro - 2023
jerilo
Peugeot Freak

Bericht door jerilo »

Goedemorgen,

Heb nog geen tijd om ermee verder te gaan, het is te druk met andere werkzaamheden en er zijn 2 monteurs op vakantie.
Onze helpdesk van GMTO heeft ook gebeld en we hebben er samen even over zitten nadenken.

@Ivro: dat zou inderdaad nog een optie kunnen zijn. Ga ik zeker proberen.
@Rick: Dat is waar wij ook zeker nog aan zitten te denken.

Ik ga alle zekeringen controleren. Maar ik ga ook kijken of ik een omleiding kan maken zodat er een +15 aanwezig komt en hopelijk gaat dan de auto weer op contact. Het lijkt erop dat ik toch een +15 mist.
De BSi heeft die niet nodig. Die staat altijd geschakeld aan de permanente 12V. Dus die is daardoor ook gewoon bereikbaar. Alleen die gaat in slaap.

Als ik weer wat meer weet kom ik hier weer terug.

Gr. Jeroen
Bart-Peugeot
Peugeot Die-Hard
Like! Gegeven!: 1 keer
Like! Gekregen: 21 keren

Bericht door Bart-Peugeot »

Succes ermee Jeroen. Komt vast goed.

En ik weet wel waarom je druk was, je moest gisteren een blauwe 206+ weer laten schakelen. ;-)
In bezit van een blauwe 308 SW 1.6 bluehdi BLE Pack (2015).
jerilo
Peugeot Freak

Re: Hulp gevraagd voor een E-2008 die niks meer doet * OPGELOST *

Bericht door jerilo »

Heren en eventueel dames.

De E-2008 doet het weer.

De oorzaak was dus zoals ik al had geschreven het elektronisch contactslot. En ik had ook wel in de gaten dat dit onderdeel ingeleerd moet worden ivm de startblokkering. Het punt was dat de auto niet op contact gaat om communicatie te krijgen met het bewuste onderdeel.

Wat heb ik gedaan:
- eerst gisteren bij elkaar 1.5 uur in de documentatie aan het spitten geweest. Veel geleerd en gelezen maar niets over dit onderwerp.
- onze helpdesk van GMTO heeft het vorige week ook al geprobeerd maar die gebruiken de OEM diagbox en die konden dus ook geen communicatie krijgen met het elektronische stuurslot omdat de Diagbox eist dat het contact aan moet staan voordat deze de globale test kan uitvoeren. En dit lukte dus niet.
- Ik gebruik 3 universele testers, brainbee van Mahle, Autel Maxisys en de Actia Diag. Dit is een afgeleide van de OEM Diagbox en PSA is ook NL leverancier van Actia.
- Ik had dus de Actia gebruikt omdat deze het dichts bij de OEM Diagbox komt. En dus erg goed is met de Franse merken. Maar helaas hiermee kreeg ik het niet voor elkaar, ik liep toch weer tegen beperkingen aan. Daarom hebben we dus 3 testers.
- Heb gisteren de Autel maar gepakt. Aangesloten en op de startknop gedrukt om de BSi wakker te maken. Hierdoor kan je dus de BSi uitlezen en hierin heb ik eerst de auto handmatig uit zijn ECO stand gehaald, deze blijft dan een uur uit de ECO stand. Je moet dan wel zorgen dat er een goede acculader gemonteerd is omdat de accuspanning constant hoger dan 12,5 V moet zijn.
- Na het verlaten van de ECO stand nogmaals een globale test gedaan met de Autel. Gek genoeg werd het nieuwe elektronische stuurslot nu dus wel herkend. Ik gelijk ernaar toe. Zoals verwacht geen storingen aanwezig in de nieuwe module.
Ik zag ook een knop waarop stond "vervangingsonderdeel". Dit is dus wat GMTO ook had geprobeerd met de Diagbox maar toen niet kon communiceren.
- Via de klant heb ik de transpondercode kunnen bemachtigen en heb dus het nieuwe elektronische stuurslot kunnen programmeren met de transpondercode. Hierdoor werd deze dus weer herkend in de cirkel van rekeneenheden waar de startblokkering aangekoppeld staat.
- Toen met geknepen billen de startknop ingedrukt en JAWEL de Peugeot ging weer compleet aan en gelijk in de ready modus.

Conclusie is dus dat het complete contact toch via het elektronische stuurslot loopt. Maar om deze te voorzien van de transpondercode is niet zo makkelijk en staat dus ook nergens in de documentatie. Ik ben er gelukkig achter gekomen en eigenlijk per toeval om de auto handmatig uit zijn ECO stand te halen. Hierdoor zijn er toch weer meer communicatie mogelijkheden. Normaal zou je de auto even starten maar ja dat ging bij mij niet.

Ik blij en klant blij.

Was weer een leuk leer project, op naar de volgende.

Jeroen
Peugeot-5008
Eigenaar en Beheerder
Like! Gegeven!: 100 keren
Like! Gekregen: 280 keren

Bericht door Peugeot-5008 »

Mooi verhaal weer Jeroen. Lekker leerzaam!
Hoe kom je aan zon transpondercode?
Prive: 308 SW HYbrid GT-Pack Business 225 PK (Blanc Nacré, Trekhaakpakket, Blauw lederen “nappa” bekleding, Focal, Handsfree kofferklep, 7,4KW OBC, Portland velgen)
Zakelijk: e-2008 Active Pack 136 PK (Gris Artense, extra optie: Getinte ramen, 18" Bund velgen, alu stootlijsten)
jerilo
Peugeot Freak

Bericht door jerilo »

Dat is de code die je vroeger op dat pasje kreeg om de sleutels mee in te leren, dat heet de transponercode.
Hoe je het tegenwoordig krijgt weet ik niet.
Maar wij vragen dat bij een dealer op.
Ivro
Peugeot Freak
Like! Gekregen: 9 keren

Bericht door Ivro »

Mooi uitgelegd!!! Goed bezig
Chiptuning, storingsdiagnose & reparatie.
www.tiktok.com/@reyneke.automotive
www.instagram.com/reyneke_automotive
www.reynekeautomotive.nl
www.carbonprocleaning.nl
Plaats reactie

Terug naar “E-Motorisch (2008-II)”