Sport knop / dynamische modus

Voor alles wat niet onder de motorkap zit
Plaats reactie
blocker87
Peugeot Freak
Like! Gegeven!: 36 keren
Like! Gekregen: 9 keren

Sport knop / dynamische modus

Bericht door blocker87 »

In de oriënterende fase voor ik een 308GT kocht heb ik veel gezien en gelezen over de sport knop (dynamische modus) die in het middenconsole zit. In de meeste reviews spraken ze over "leuk of grappig" maar niet bijzonder.
Toch merk ik zelf wel degelijk verschil in power, ik heb het idee dat de auto onderin veel meer oppakt en meer power heeft.

Ik was dus benieuwd of iemand weet wat deze knop/modus precies met de auto doet op het gebied van vermogen.
Wat word er aangepast? Worden de softwarematige parameters wat verruimd? Gaat er ergens een klep open?
Ik weet dat het sturen zwaarder word en de auto kunst matig geluid krijgt. Maar motorisch ben ik vooral nieuwsgierig.
Rick
Moderator
Like! Gegeven!: 227 keren
Like! Gekregen: 402 keren

Re: Sport knop / dynamische modus

Bericht door Rick »

De parameters van de respons van het gaspedaal veranderen.
Vermogen blijft identiek en veranderd mechanisch niets
308CC Feline 156 - Blanc Nacré - 2011
308SW GT 205 facelift - Bleu Magnatik - 2017
E-208 GT 136 - Jaune Faro - 2023
rooieben
Peugeot Liefhebber

Bericht door rooieben »

Ik heb een automaat die gaat hoger in toeren etc dus schakelt anders
M-ii
Peugeot Liefhebber
Like! Gegeven!: 5 keren
Like! Gekregen: 1 keer

Bericht door M-ii »

Hier heb je ook een goede uitleg van deze knop door de legendarische Scotty Kilmer, maar wel bij een andere auto. Ik denk dat het op hetzelfde neerkomt. Ik merk overigens ook hetzelfde. Als de knop ingedrukt is dan schiet de auto weg. Normaal komt die pas bij wijze van in bewegen wanneer het gaspedaal bijna de vloer heeft geraakt.

RBRDX
Peugeot Fanaat
Like! Gegeven!: 1 keer

Bericht door RBRDX »

blocker87 schreef: 31 aug 2023, 13:54 In de oriënterende fase voor ik een 308GT kocht heb ik veel gezien en gelezen over de sport knop (dynamische modus) die in het middenconsole zit. In de meeste reviews spraken ze over "leuk of grappig" maar niet bijzonder.
Toch merk ik zelf wel degelijk verschil in power, ik heb het idee dat de auto onderin veel meer oppakt en meer power heeft.

Ik was dus benieuwd of iemand weet wat deze knop/modus precies met de auto doet op het gebied van vermogen.
Wat word er aangepast? Worden de softwarematige parameters wat verruimd? Gaat er ergens een klep open?
Ik weet dat het sturen zwaarder word en de auto kunst matig geluid krijgt. Maar motorisch ben ik vooral nieuwsgierig.
In sport modus met stopwatch bij sprint 50 naar 80 en 80 naar 120 vaak langzamer en met moeite boven de 200 km/u; sport modus uit met gemak naar 220.
Ik heb dit nooit begrepen maar heb het maar geaccepteerd en wel zo fijn want hoef ik dat nep geluid niet aan te horen :lol:
205 GTi 1,9; 306 hatchback XSdt 1.9; 306 SW XSdt 1.9; 307 SW 2.0; 308 SW Feline 175pk - 3-2009 - 210000km (205pk/300Nm na chiptuning) nu 308 SW 205 GT line
Plaats reactie

Terug naar “Technisch (308-T9)”