Stationair toerental onregelmatig

Voor alles wat onder de motorkap zit
Johan P
Peugeot Liefhebber
Berichten: 26
Lid geworden op: 21 jun 2024, 10:50

Stationair toerental onregelmatig

Bericht door Johan P »

Ik heb al een tijdje last dat het stationair vlak na het starten erg onregelmatig is. Vaak zakt hij richting 500 toeren en valt hij bijna uit (soms valt hij echt uit) en dan schiet hij weer omhoog richting 1400 toeren. Met rijden in het begin niet veel last, maar na lange rit lijkt er minder kracht in te zitten en bij het stoppen voor bijvoorbeeld een stoplicht zakt het toerental even naar ca 500 om dan weer omhoog te komen naar ca 800.
Bij het starten lijkt hij te verzuipen, ruik dan namelijk even een benzinelucht. Tijdens het rijden geen last van.

Ik heb een screenshot bijgevoegd van een Torque test, maar ik kan hier geen wijs uit worden, hopelijk iemand anders wel?
Eventueel heb ik ook een diagbox, maar waar ik daar deze testgegevens vandaan moet halen, heb ik geen idee van.

Motor zelf is grotendeels gereviseerd, zoals: zuigerveren, klepseals, koolaanslag overal verwijderd, nieuwe distributie, startmotor, waterpomp + poelie, multiriem + spanner, kortom, bijna alles waar je op dat moment fatsoenlijk bijkwam is vervangen.

Groeten en alvast bedankt voor de hulp.
Johan

edit : foto toevoegen lijkt niet te lukken, het is een jpg van ca 2 MB groot. Iemand enig idee hoe dit te doen?

Ik heb de foto even op mijn Mega account geplaatst, hij kan bekeken worden via deze link:

https://mega.nz/file/HkhWEawJ#whA0nLFCW ... GfijytYVt0
Johan P
Peugeot Liefhebber
Berichten: 26
Lid geworden op: 21 jun 2024, 10:50

Re: Stationair toerental onregelmatig

Bericht door Johan P »

Ik heb het test rapport ook als tekst, zie hieronder.

Mode $06 report generated by Torque for AndroidVoertuig Identificatie Nummer (VIN):Niet aanwezig
Voertuig fabrikant:Onbekend
Voertuig Kalibratie ID:Niet aanwezig

Test report:MID:$01 TID:$a1
- O2 Bank 1 Sensor 1
Test incomplete or dependant test failed
--
MID:$01 TID:$a2
- O2 Bank 1 Sensor 1
Test incomplete or dependant test failed
--
MID:$02 TID:$07
Minimum sensor Voltage for test cycle(calculated) - O2 Bank 1 Sensor 2
Test incomplete or dependant test failed
--
MID:$02 TID:$08
Maximum sensor Voltage for test cycle(calculated) - O2 Bank 1 Sensor 2
Test incomplete or dependant test failed
--
MID:$02 TID:$b1
- O2 Bank 1 Sensor 2
Test incomplete or dependant test failed
--
MID:$02 TID:$b2
- O2 Bank 1 Sensor 2
Test incomplete or dependant test failed
--
MID:$02 TID:$b3
- O2 Bank 1 Sensor 2
Test incomplete or dependant test failed
--
MID:$21 TID:$81
- Catalyst Monitor Bank 1
Test incomplete or dependant test failed
--
MID:$01 TID:$a1
- O2 Bank 1 Sensor 1
Test incomplete or dependant test failed
--
MID:$01 TID:$a2
- O2 Bank 1 Sensor 1
Test incomplete or dependant test failed
--
MID:$02 TID:$07
Minimum sensor Voltage for test cycle(calculated) - O2 Bank 1 Sensor 2
Test incomplete or dependant test failed
--
MID:$02 TID:$08
Maximum sensor Voltage for test cycle(calculated) - O2 Bank 1 Sensor 2
Test incomplete or dependant test failed
--
MID:$02 TID:$b1
- O2 Bank 1 Sensor 2
Max: 0,70858V Min: 0V
Test result value: 0,69882V
PASSMID:$02 TID:$b2
- O2 Bank 1 Sensor 2
Max: 1,25026V Min: 0,70858V
Test result value: 0,71834V
PASSMID:$02 TID:$b3
- O2 Bank 1 Sensor 2
Test incomplete or dependant test failed
--
MID:$01 TID:$a1
- O2 Bank 1 Sensor 1
Test incomplete or dependant test failed
--
MID:$01 TID:$a2
- O2 Bank 1 Sensor 1
Max: 0,02998 Min: -0,02998
Test result value: 0
PASSMID:$02 TID:$07
Minimum sensor Voltage for test cycle(calculated) - O2 Bank 1 Sensor 2
Max: 0,44969V Min: 0V
Test result value: 0,44969V
PASSMID:$02 TID:$08
Maximum sensor Voltage for test cycle(calculated) - O2 Bank 1 Sensor 2
Max: 1,25026V Min: 0,44969V
Test result value: 0,73456V
PASSMID:$02 TID:$b1
- O2 Bank 1 Sensor 2
Max: 0,70858V Min: 0V
Test result value: 0,69882V
PASSMID:$02 TID:$b2
- O2 Bank 1 Sensor 2
Max: 1,25026V Min: 0,70858V
Test result value: 0,71834V
PASSMID:$02 TID:$b3
- O2 Bank 1 Sensor 2
Test incomplete or dependant test failed
--
MID:$01 TID:$a1
- O2 Bank 1 Sensor 1
Test incomplete or dependant test failed
--
MID:$01 TID:$a2
- O2 Bank 1 Sensor 1
Max: 0,02998 Min: -0,02998
Test result value: 0
PASSMID:$02 TID:$07
Minimum sensor Voltage for test cycle(calculated) - O2 Bank 1 Sensor 2
Max: 0,44969V Min: 0V
Test result value: 0,44969V
PASSMID:$02 TID:$08
Maximum sensor Voltage for test cycle(calculated) - O2 Bank 1 Sensor 2
Max: 1,25026V Min: 0,44969V
Test result value: 0,73456V
PASSMID:$02 TID:$b1
- O2 Bank 1 Sensor 2
Max: 0,70858V Min: 0V
Test result value: 0,69882V
PASSMID:$02 TID:$b2
- O2 Bank 1 Sensor 2
Max: 1,25026V Min: 0,70858V
Test result value: 0,71834V
PASSMID:$02 TID:$b3
- O2 Bank 1 Sensor 2
Test incomplete or dependant test failed
--



Einde van het rapport.


Hopelijk iemand die mij wat meer uitleg kan geven. Ik zie namelijk een hoop testen incomplete or failed.
Gebruikersavatar
Rick
Moderator
Berichten: 17171
Lid geworden op: 15 feb 2014, 09:40
Like! Gegeven!: 270 keren
Like! Gekregen: 455 keren

Re: Stationair toerental onregelmatig

Bericht door Rick »

Met juiste apparatuur Diagbox uitlezen en kijken wat daar uit komt?
308CC Feline 156 - Blanc Nacré - 2011
308SW GT 205 facelift - Bleu Magnatik - 2017
E-208 GT 136 - Jaune Faro - 2023
jerilo
Peugeot Freak
Berichten: 943
Lid geworden op: 26 jun 2014, 14:42
Locatie: Hoeksche-Waard
Like! Gegeven!: 1 keer
Like! Gekregen: 57 keren

Re: Stationair toerental onregelmatig

Bericht door jerilo »

Deze gegevens zegt niks.
Zijn er foutcodes aanwezig?
Om wat voor motor gaat het?
Johan P
Peugeot Liefhebber
Berichten: 26
Lid geworden op: 21 jun 2024, 10:50

Re: Stationair toerental onregelmatig

Bericht door Johan P »

@ Rick, ik heb wel diagbox, maar geen idee waar ik dit soort gegevens zou moeten zoeken.

@ Jerilo, er zijn geen foutcodes aanwezig. De motor is een 1.6 vti.
Johan P
Peugeot Liefhebber
Berichten: 26
Lid geworden op: 21 jun 2024, 10:50

Re: Stationair toerental onregelmatig

Bericht door Johan P »

Verwijderd, bericht werd dubbel geplaatst
Johan P
Peugeot Liefhebber
Berichten: 26
Lid geworden op: 21 jun 2024, 10:50

Re: Stationair toerental onregelmatig

Bericht door Johan P »

IMG_20240804_110408380_HDR (Resolutie aangepast).jpg
IMG_20240804_110336402_HDR (Resolutie aangepast).jpg
Vanmorgen aan de slag gegaan met Diagbox. Direct na het starten enorm onregelmatig lopen, leek wel lopen op 3 cilinders + emissiefout. Nu wel foutcodes, deze staan hieronder.


MEV17_4_EURO4 Storingen uitlezen Expert /Globale test /Knooppunt 2 /Storingen uitlezen Vehicle \7 \INJ \MEV17_4_EURO4 \7_MEV17_4_EURO4_Lecture_defauts_1265.s : 1254_02
Printdatum : zondag 4 augustus 2024 10:31:39 Begin van de voertuigsessie : 04/08/2024 - 10:25 Versie van het gereedschap : 07.49


P1336
Storing overslaande ontsteking in onbekende cilinders
Eigenschappen
Zoals :Lokaal
Status :Permanente storing
Eigenschappen van de storing :Niet gekenmerkt

Lijst van de verbonden variabelen
Motortoerental 1025t/min
Koelvloeistoftemperatuur 21°C
Snelheid wagen 0Km/h
Status mengselregeling Open regelkring (nog niet aan de omstandigheden voor het overgaan op een gesloten regelkring voldaan)
Berekende waarde van de lading 58% (vulling)
Snelle mengselcorrectie 0% (cilindergroep 1)
Trage mengselcorrectie -1% (cilindergroep 1)

P1340
Storing overslaande ontsteking in cilinder 4
Eigenschappen
Zoals :Lokaal
Status :Permanente storing
Eigenschappen van de storing :Niet gekenmerkt

Lijst van de verbonden variabelen
Motortoerental 1122t/min
Koelvloeistoftemperatuur 24°C
Snelheid wagen 0Km/h
Status mengselregeling Open regelkring (nog niet aan de omstandigheden voor het overgaan op een gesloten regelkring voldaan)
Berekende waarde van de lading 54% (vulling)
Snelle mengselcorrectie 0% (cilindergroep 1)
Trage mengselcorrectie -1% (cilindergroep 1)



Help
P1339Storing overslaande ontsteking in cilinder 3
Eigenschappen
Zoals :Lokaal
Status :Permanente storing
Eigenschappen van de storing :Niet gekenmerkt

Lijst van de verbonden variabelen
Motortoerental 1122t/min
Koelvloeistoftemperatuur 24°C
Snelheid wagen 0Km/h
Status mengselregeling Open regelkring (nog niet aan de omstandigheden voor het overgaan op een gesloten regelkring voldaan)
Berekende waarde van de lading 54% (vulling)
Snelle mengselcorrectie 0% (cilindergroep 1)
Trage mengselcorrectie -1% (cilindergroep 1)



Na het wissen van de foutcodes, liep hij weer enigszins normaal, dus dat wil zeggen, loopt netjes, maar toerental schommelt.
Ik heb behoorlijk wat testen doorlopen en opgeslagen. Ook componententest uitgevoerd, deze waren allemaal goed, op extra verwarming na, maar voor zover ik weet heb ik geen extra verwarming.

De voorste lambdasonde vond ik wel verdacht deze heeft een vaste streep spanning, spanning zou toch moeten schommelen?
Bij een andere test, spanning breedband lambdasonde voor, krijg ik wel wisselende spanning met een gemiddelde van 1440.48
Ook de instelstand van de inlaatnokkenasverstelling had ik aangevinkt om te testen, deze gaf geen waarde.

Foto's van dit alles staan hieronder.

https://www.peugeot-community.nl/forum/ ... ew&id=9931

https://www.peugeot-community.nl/forum/ ... ew&id=9930

https://www.peugeot-community.nl/forum/ ... ew&id=9929

https://www.peugeot-community.nl/forum/ ... ew&id=9928

https://www.peugeot-community.nl/forum/ ... ew&id=9933

https://www.peugeot-community.nl/forum/ ... ew&id=9932



Hopelijk zou iemand me willen helpen om dit uit te puzzelen, zelf weet ik niet goed wat ik nu allemaal met deze gegevens kan.
Ik heb nog meer testen opgeslagen of ik kan natuurlijk nog meer uitlezen, mocht dit nodig zijn.


Edit, forum heeft nog een hoop verrassingen voor mij, foto's staan nu ook ineens in het bericht.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
jerilo
Peugeot Freak
Berichten: 943
Lid geworden op: 26 jun 2014, 14:42
Locatie: Hoeksche-Waard
Like! Gegeven!: 1 keer
Like! Gekregen: 57 keren

Re: Stationair toerental onregelmatig

Bericht door jerilo »

Is de cilinderkop eraf geweest?
Zijn de bougies en bobines vervangen?
Hoeveel kilometers heeft de auto?
Lambdasonde doet nog niks omdat motor nog niet op temperatuur is, motor draait nog in een open loop.

Hoe gedraagd de motor als hij warm is, loopt hij dan wel goed?

Je hebt ontstekingsfouten in cilinder 3 en 4. Daar moeten we achter zien te komen wat daarvan de oorzaak is.
Ik heb wel wat ideeën maar wil graag de antwoorden op bovenstaande vragen, zodat ik je een richting op kan sturen.
Johan P
Peugeot Liefhebber
Berichten: 26
Lid geworden op: 21 jun 2024, 10:50

Re: Stationair toerental onregelmatig

Bericht door Johan P »

Hallo Jerilo, bedankt voor je reactie.
Cilinderkop is eraf geweest, motor had enorme olielekkages en veel vervuiling. Zuigerveren, klepseals zijn vervangen en alles is ontkoold. Bougies zijn voor de motor reparatie een keer vervangen, deze hebben nog geen 10000 km gereden, maar dat zegt natuurlijk niets. Kunnen natuurlijk wel slecht zijn. Toevallig 2 weken geleden nieuwe bobines getest, maar probleem was niet weg, dus oude bobines weer teruggezet.
Johan P
Peugeot Liefhebber
Berichten: 26
Lid geworden op: 21 jun 2024, 10:50

Re: Stationair toerental onregelmatig

Bericht door Johan P »

Kilometerstand is ca 158000.
Het probleem blijft ook als de auto warm is.
Vorige week nog een rit gemaakt van 2x ca 125 km. Toen ik terugkwam even langs de supermarkt gereden en daarna kwam ik bijna niet meer weg, zo laag was het toerental en viel hij zelfs uit.
jerilo
Peugeot Freak
Berichten: 943
Lid geworden op: 26 jun 2014, 14:42
Locatie: Hoeksche-Waard
Like! Gegeven!: 1 keer
Like! Gekregen: 57 keren

Re: Stationair toerental onregelmatig

Bericht door jerilo »

Oké, hoe is je olieverbruik na de nieuwe zuigerveren?
Is de cilinderwand ook gehoond?

Wat je nog kan proberen om iets uit te sluiten is de motor van de variabele klepbediening los te koppelen. Zit achterop de cilinderkop. Je kan gewoon de stekker loskoppelen en rijden.
Er zal uiteraard een storing in komen met betrekking tot die motor maar je motor zelf kan er heel goed op draaien. Deze zal overgaan op gasklepbediening ipv variabele klepbediening.

Als de motor dan wel goed draait zit het probleem in de variabele klepbediening en dus in de cilinderkop. Dit is 1 geheel en zal dan vervangen of gereviseerd moeten worden.

Wat ook nog kan is een slechte of lekkende injector, komt ook nog welens voor.

Is na de grote reparatie de ECU weer in de basisstand gezet? Inregelen componenten. Anders gaat het ook fout.
Johan P
Peugeot Liefhebber
Berichten: 26
Lid geworden op: 21 jun 2024, 10:50

Re: Stationair toerental onregelmatig

Bericht door Johan P »

Na de nieuwe zuigerveren geen olieverbruik meer gemerkt, cilinders zijn niet gehoond, oude zuigers waren nog prima. Compressie tussen de 13 en 14 bar per cilinder.

Injectoren zijn ook al vervangen, inderdaad ook al gedacht dat er eentje lek was, maar helaas ook niet de oplossing.

Ecu is na de reparatie niet in de basisstand gezet. Dus dat zou ook nog het probleem kunnen zijn?
Hoe zet ik deze terug?
jerilo
Peugeot Freak
Berichten: 943
Lid geworden op: 26 jun 2014, 14:42
Locatie: Hoeksche-Waard
Like! Gegeven!: 1 keer
Like! Gekregen: 57 keren

Re: Stationair toerental onregelmatig

Bericht door jerilo »

Compressie ziet er goed uit.

Dan eerst ECU in basistand zetten met de Diagbox, die had je toch?
Ik weet niet precies waar dat zit in Diagbox, wij gebruiken andere testers. Maar zoek naar componenten initialiseren of iets dergelijks.

Als dat niet helpt echt even de stekker van de motor loshalen die de klepbediening regelt.
Johan P
Peugeot Liefhebber
Berichten: 26
Lid geworden op: 21 jun 2024, 10:50

Re: Stationair toerental onregelmatig

Bericht door Johan P »

Dat initialiseren heb ik al eens gedaan, na de nieuwe injectoren. Misschien dat er nog meer opties in diagbox zitten, ga ik morgenavond even naar kijken en anders inderdaad de stekker van de klepbediening los. Dat is degene die aan de kant van de versnellingsbak zit toch? Aan de linkerkant, in de buurt van het gasklephuis zit namelijk ook iets wat lijkt op een motor, maar is iets kleiner. Geen idee, wat die voor functie heeft.
Johan P
Peugeot Liefhebber
Berichten: 26
Lid geworden op: 21 jun 2024, 10:50

Re: Stationair toerental onregelmatig

Bericht door Johan P »

Hoi Jerilo, net even bezig geweest, eindelijk het venster in diagbox gevonden waar alles ingeleerd kan worden. Eerst voor de zekerheid gasklephuis ingeleerd. Proefrit gemaakt, reed prima, maar probleem nog aanwezig. Toen zag ik dat ik de motor voor de klepverstellings ook kon inleren. Diagbox gaf aan dat de motor koud en minimaal 10 minuten niet gestart moet zijn. Dit was hij na de proefrit natuurlijk niet, maar ik dacht, probeer het gewoon. Na het inleren was het probleem nog veel erger. Toen stekker van de kleppenstelmotor losgehaald en liep hij gelijk stabieler, maar wel vrij hoog, ca 1200 toeren en totaal geen power. Bijna vol gas klimt hij met veel moeite naar 2500 toeren. Uiteraard foutmeldingen zoals je al zei, deze gewist, maar dat maakte niets uit voor de power van de motor. Ik ga de motor af laten koelen en dan nog een keer de kleppenstelmotor inleren. Kijken wat er dan gebeurt.
jerilo
Peugeot Freak
Berichten: 943
Lid geworden op: 26 jun 2014, 14:42
Locatie: Hoeksche-Waard
Like! Gegeven!: 1 keer
Like! Gekregen: 57 keren

Re: Stationair toerental onregelmatig

Bericht door jerilo »

Gewoon alles inleren met koude motor en dan stationair warm laten draaien tot koelmotor inslaat. Daarna proefritje maken.
Johan P
Peugeot Liefhebber
Berichten: 26
Lid geworden op: 21 jun 2024, 10:50

Re: Stationair toerental onregelmatig

Bericht door Johan P »

Hoi Jerilo, vanavond weer even bezig geweest. Allereerst de ecu gereset, daarna één voor één alles opnieuw ingeleerd. Toen gestart, de eerste 30 seconden weer wat schommelend toerental, waarbij de motor het laag moeilijk had. Vervolgens ging hij naar ca 1700 toeren om gelijk daarna netjes terug te zakken naar ca 900 toeren. Vervolgens bleef hij dit netjes lopen tot de motor warm begon te worden, toen herhaalde dit zich nog een keer. Weer netjes teruggezakt naar ca 700-800 toeren. Stationair laten lopen tot de koelvin aansloeg. Proefrit gemaakt, in het begin wat weinig power na een bocht, later werd dat steeds beter.
Daarna nog een paar keer gestart waarbij hij keurig tussen de 700 en 800 toeren stationair liep.
Hopelijk waren de schommelingen dit keer vanwege het inleren van de ecu.
Morgen nog even testen, ik hou je op de hoogte.
jerilo
Peugeot Freak
Berichten: 943
Lid geworden op: 26 jun 2014, 14:42
Locatie: Hoeksche-Waard
Like! Gegeven!: 1 keer
Like! Gekregen: 57 keren

Re: Stationair toerental onregelmatig

Bericht door jerilo »

Het schommelen heeft inderdaad te maken met het inleren.
Hopelijk is het probleem verholpen.
ejkanis
Peugeot Fanaat
Berichten: 239
Lid geworden op: 24 okt 2023, 11:16
Like! Gegeven!: 3 keren
Like! Gekregen: 14 keren

Re: Stationair toerental onregelmatig

Bericht door ejkanis »

Kijk elke dag uit naar het bericht dat er vooruit gang in zit samen met hulp van Jerilo. Top ga zo door leerzaam proces.
Johan P
Peugeot Liefhebber
Berichten: 26
Lid geworden op: 21 jun 2024, 10:50

Re: Stationair toerental onregelmatig

Bericht door Johan P »

@ ejkanis, mooi dat we op deze manier misschien ook nog anderen kunnen helpen. Jerilo is in ieder geval van grote waarde, zonder hem was ik nu nog steeds aan het gokken waar het probleem kon zitten.

Gistermorgen en avond even koude start gedaan, motor liep even hoog tot ca 1600 toeren (airco stond wel aan) en viel daarna weer netjes terug onder de 1000 toeren.
Vanavond ritje van ca 35 km gemaakt, koude start weer wat hoog, ca 1200 toeren, daarna keurig netjes de hele rit stationair tussen 700 en 800 toeren. Auto rijdt perfect en reageert erg goed. Na de rit uurtje laten staan en weer even gestart, keurig netjes gelijk ca 750 toeren. Dus na het inleren tot nu toe geen enkele keer meer terugvallen van het toerental gehad. Het weekend nog even een paar ritjes testen en dan lijkt het er op dat het resetten van de ecu en opnieuw inleren de oorzaak was. Achteraf gezien is natuurlijk het gedrag van de motor enorm veranderd na zo'n grote reparatie, en is het resetten van de ecu logisch. Ik had er echter geen seconde bij stil gestaan omdat ik in eerste instantie geen elektronische onderdelen vervangen had.

Na het weekend kom ik hier nog even melden of de auto zich netjes is blijven gedragen.
Plaats reactie

Terug naar “Motorisch (308-T7)”