Storing motor te heet.

Voor alles wat onder de motorkap zit
Plaats reactie
Ikdenk5314
Peugeot Newbie

Storing motor te heet.

Bericht door Ikdenk5314 »

Hallo,

Ik zoek hulp met een probleem waar ik even niet verder in kom,

Het is vorige week begonnen mijn vrouw ging met de auto naar een winkel is nog geen 7 min rijden toen ze daar aan kwam gaaf de auto aan dat de motor oververhit was ze is nog wel naar huis terug gereden maar bij het starten (na 20 min stil te hebben gestaan) gaf die gelijk aan dat die heet was.

Toen ik eenmaal thuis was heb ik hem gelijk uitgelezen, en kreeg code p023b (bediening regelorgaan Ontkoppeling koelvloeistof pomp, p0598 (bediening gestuurd thermostaat)en p0947 (aansturing electroklep oliedrukregeling)

Na wat gegoogeld te hebben vond ik iets over de electrische waterpomp voor de turbo, ik heb deze gecontroleerd en deze werkte idd slecht hij bleef hangen en als die draaide maakte hij een vreselijke geluid die heb ik gelijk vervangen.

Maar het probleem bleef,
Ik kwam op een Poolse site uit over een zekering F5 dat die door brand bij deze storingen en tot mijn verbazing idd de zekering was kapot maar als ik er een nieuwe in stauw en het contact aan zet brand die gelijk door.

Ik ben aan het meten gegaan maar daar ben ik niet echt een ster in. Maar met wat zelf vertrouwen en doorzettingsvermogen ben ik er aan begonnen en heb ik wat stekkers gevonden die op de f5 zekering zitten maar bij èèn die op de olie damp verwarmer zit meet ik sluiting ik meet met de piep toon dus (doorgang) ik zet de rode van de multie meter op het begin van de kabelboom bij de bsi en meet dan de stekker van de olie verdamper de aanstuur draad orange piep die is goed maar als ik dan de witte meet wat dus aarde is piep die dus ook, naar mijn inzien betekent dit dat die ergens dus sluiting maakt.

Is er iemand die mijn hier iets meer info over kan geven of tips heeft om verder te kunnen zoeken.
Peugeot 5008 automaat 1.6 thp 2012 7p
Standaard 156pk deze is een beetje aangepast naar 210pk
Ikdenk5314
Peugeot Newbie

Re: Storing motor te heet.

Bericht door Ikdenk5314 »

Ik heb de stekker van de electroklep absorptievat achter het blok er af gekregen en nu brand de f5 zekering niet meer door.
Ik heb hem weer uitgelezen maar de storing zijn nog steeds aanwezig en die van het electroklep absorptievat is er bij gekomen.
20240903_094546.jpg
Ik heb ook nog live data uitgelezen en ik zie dat de motor niet warmer wordt dan 90~92 graden maar de gestuurde thermostaat blijft op 99% staan en veranderd niet.

Ik zie ook dat mijn olie temperatuur vrij snel stijgt naar 115 graden en dat de olie pomp op actief staat maar geen waarde aangeeft (blijft op 0 staan). De olie druk staat 3,0 a 3,1 bar.

Dit alles is bij stationair draaien.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Peugeot 5008 automaat 1.6 thp 2012 7p
Standaard 156pk deze is een beetje aangepast naar 210pk
Plaats reactie

Terug naar “Motorisch (5008-I)”