storing emissieregeling motor

Voor alles wat onder de motorkap zit
peugeot 407 xt
Peugeot Freak

storing emissieregeling motor

Bericht door peugeot 407 xt »

Ik kreeg vandaag de melding emissie storing brandstof probleem.
Auto doet wat hij moet doen, stottert, slaat niet af en kan zonder probleem optrekken naar de 120kmu.

De brandstof die ik tank is 98 en komt uit 2006.
Laatst gewijzigd door peugeot 407 xt op 07 feb 2021, 13:48, 2 keer totaal gewijzigd.
mehtevaschino
Peugeot Freak
Like! Gegeven!: 2 keren
Like! Gekregen: 4 keren

Re: emissie storing brandstof probleem

Bericht door mehtevaschino »

Oei, breng zo snel mogelijk naar een deskundige garage en laat een goede diagnose uitvoeren.
Het kan verschillende storingen zijn denk bijv. bougieskabels,bobines etc.

Heb je misschien een foutcode bij het uitlezen en zijn alle onderhouds-beurten uitgevoerd volgens het advies vanuit de fabrikant?
peugeot 407 xt
Peugeot Freak

Re: emissie storing brandstof probleem

De correcte melding is: storing emissieregeling motor, dus niet emissie storing brandstof probleem.
Als het weer weer beter is bel ik de ANWB wel even👍
mehtevaschino
Peugeot Freak

Re: storing emissieregeling motor

ANWB monteur kan uitlezen dmv universele uitlees computer.
BertP
Peugeot Die-Hard
Like! Gegeven!: 16 keren
Like! Gekregen: 5 keren

Bericht door BertP »

peugeot 407 xt schreef: 06 feb 2021, 23:05 Auto doet wat hij moet doen, stottert, (...).
Dus de auto stottert wel?

Inderdaad is uitlezen de enige optie om te zien waar de fout gemeten wordt.

Ik heb deze melding ook wel eens gehad als ik de motor maar kort heb laten draaien (auto van de oprit rijden naar de straat) of als ik de sleutel te snel loslaat bij het starten en de motor nog niet is aangeslagen. Bij het herstarten komt deze melding dan naar voren.
PEUGEOT 407 | XS Pack | 2.0 16v 136pk | bj. 2005
+ personalisatie: Rouge profond (metaallak), 17” Cosmos velgen, RT3, privacyglas, leder Claudia, PDC, TPMS
+ accessoires: afneembare trekhaak, chromen grillstrips en dorpellijsten, anti-diefstal wielbouten & bagagenet
peugeot 407 xt
Peugeot Freak

Moet hem nog laten uitlezen, maar mijn 407 heeft 2 dagen stil gestaan maar heb hem net even gestart (naar mijn weten altijd even goed om dat te doen als hij lang stil staat in de kou) even de pomp zijn werk laten doen, starten en lopen.

Stationair loopt hij goed geen hapering bij gas geven, melding is er nog wel, maar ik laat hem nog wel uitlezen.
BertP
Peugeot Die-Hard

Bericht door BertP »

Even starten bij kou "om de pomp te laten draaien" zou ik juist niet doen.

1) Door de lage temperatuur heeft de accu het zwaar (minder vermogen) en juist met starten (en verder niet rijden) vraag je enorm veel vermogen van de accu. Ga je na het starten rijden, dan laadt de dynamo de accu weer bij en is er niks aan de hand. Maar met alleen starten verzwak je de accu alleen maar. Heb je een diesel dan wordt dit nog eens versterkt doordat voor het starten de gloeibougies ook nog eens aan het werk worden gezet.

2) Door de kou wordt er extra brandstof ingespoten bij het starten. Deze verbrandt niet gelijk allemaal met als gevolg kans op een "verzopen" motor. Pas na even draaien is alle extra brandstof weer verbrand.

3) Het is ontzettend slecht voor het milieu. Net als de motor starten om daarna de ruiten te gaan krabben. De motor warmt er totaal niet van op (vriezen en alleen maar stationair draaien zonder belasting) maar ondervindt wel extreem veel slijtage van draaien met steenkoude motorolie zonder belasting en dus opwarming.
+ personalisatie: Rouge profond (metaallak), 17” Cosmos velgen, RT3, privacyglas, leder Claudia, PDC, TPMS
+ accessoires: afneembare trekhaak, chromen grillstrips en dorpellijsten, anti-diefstal wielbouten & bagagenet
Doornekamp33
Peugeot Die-Hard
Like! Gekregen: 32 keren

Bericht door Doornekamp33 »

Dan moet je niet hier voor de deur komen kijken vroeg in de ochtend, slecht voor de motor, dat valt wel mee, ik draai ze lekker een 20 minuten warm voordat ik ga, krabben is overbodig in dat geval.
Groet Peter
peugeot 407 xt
Peugeot Freak

BertP schreef: 08 feb 2021, 17:15 Even starten bij kou "om de pomp te laten draaien" zou ik juist niet doen.

1) Door de lage temperatuur heeft de accu het zwaar (minder vermogen) en juist met starten (en verder niet rijden) vraag je enorm veel vermogen van de accu. Ga je na het starten rijden, dan laadt de dynamo de accu weer bij en is er niks aan de hand. Maar met alleen starten verzwak je de accu alleen maar. Heb je een diesel dan wordt dit nog eens versterkt doordat voor het starten de gloeibougies ook nog eens aan het werk worden gezet.

2) Door de kou wordt er extra brandstof ingespoten bij het starten. Deze verbrandt niet gelijk allemaal met als gevolg kans op een "verzopen" motor. Pas na even draaien is alle extra brandstof weer verbrand.

3) Het is ontzettend slecht voor het milieu. Net als de motor starten om daarna de ruiten te gaan krabben. De motor warmt er totaal niet van op (vriezen en alleen maar stationair draaien zonder belasting) maar ondervindt wel extreem veel slijtage van draaien met steenkoude motorolie zonder belasting en dus opwarming.
Punt 1 en 2 is goed om te weten, maar met punt 3 ben ik het eens met Doornekamp ;)
mehtevaschino
Peugeot Freak

Heb jij je voertuig al laten uitlezen?
Griffe
Peugeot Liefhebber

Bericht door Griffe »

BertP schreef:Even starten bij kou "om de pomp te laten draaien" zou ik juist niet doen.....

Zoals alles slecht voor het milieu is...
Als je daar naar moet kijken, kun je jezelf beter met de conventionele fiets verplaatsen...

Voor wat betreft het warm worden van de motor, die komt heus wel op temperatuur, je moet alleen niet vanaf begin de kachel op " standje vulkano" zetten, maar pas open draaien als de motor boven de 60gr. komt.

Het is zelfs zo dat de smoorklep van diverse merken vanuit de koude motor ingeleerd moet worden... Dus onder de 30gr. En dan mag je geen gas geven. Dus als je met dit weer smorgens de auto start, zonder gas te geven. En alle verbruikers uitgeschakeld...
Dan resetten veel auto's zich weer even.. wat uit eindelijk ook weer jouw milieu verhaal ten goede komt .. Afbeelding

Gr. Griffe
BertP
Peugeot Die-Hard

Bericht door BertP »

Omdat sommige auto's zich dan (zouden) resetten is het onder aan de streep voor alle auto's qua milieuoogpunt beter?
Griffe
Peugeot Liefhebber

Bericht door Griffe »

BertP schreef:Omdat sommige auto's zich dan (zouden) resetten is het onder aan de streep voor alle auto's qua milieuoogpunt beter?
Je zult versteld staan, hoeveel auto's op die manier gereset worden...en het scheelt echt heel veel , zeker als je bedenkt dat wanneer de smoorklep slecht afgesteld is, de ontbranding ook slecht is. Hij wordt er zelfs zuiniger van... Dus onder de streep?.... Ja!
peugeot 407 xt
Peugeot Freak

Ik heb een obd2 elm 327 mini geleend, en daar kwam de code P0420 uit en het zou aan de cat moeten liggen.

Is deze uitkomst betrouwbaar ;)
mehtevaschino
Peugeot Freak

Dat is mogelijk OBD foutcode P0420 heb ik ooit gehad van mijn 208 model.

Controleer eerst je katalysator of er mogelijk bij de naden een lekkage aanwezig is, eventueel kan je het dicht laten lassen maar dat bied geen garantie dat het verholpen wordt.

Laat eerst een diagnose laten uitvoeren dus voertuig op de brug en zoeken naar de bron.
Straks vervang je iets duurs en dat was niet de oplossing. Goede diagnose kost gewoon tijd en geld en niet blindelings zomaar iets vervangen.
Je kan geluk hebben of ongeluk (Goedkoop is duurkoop).....
peugeot 407 xt
Peugeot Freak

Helemaal mee eens, ok stop liever meer geld in een goede reparatie dan afraffelen ;)

Ik weet in ieder geval dat het niet iets wat direct met de motor heeft te maken.
mehtevaschino
Peugeot Freak

Katalysator heeft heel veel te maken met je motor. Als je motor in productie is (draaien) dan zal er uitlaat gassen naar buiten afgevoerd moeten worden.
Als Katalysator niet goed werkt of lekkage heeft (uitlaas gas samenstelling) dan is er een emissiestoring.
Doornekamp33
Peugeot Die-Hard
Like! Gekregen: 32 keren

Bericht door Doornekamp33 »

Nee hoor, als de 2 lambdasondes de uitlaatgassen niet meer binnen de tollerantie meten en de motor daardoor niet meer afgeregeld kan worden krijg je een emissie storing.
En dat kan vele oorzaken hebben, van een luchtlek in de Kat. Maar ook kan die gewoon op zijn of het zit nog ergens anders, de code geeft dit aan in welke hoek je mag gaan kijken.
Bij de 307 is vaak het flexibel stuk lek.
Groet Peter
peugeot 407 xt
Peugeot Freak

Zou de lambdasonde ook de oorzaak kunnen zijn, dit is evt zelf nog te controleren zijn.
Zit er nu ook al 15 jaar onder.
Griffe
Peugeot Liefhebber

Bericht door Griffe »

peugeot 407 xt schreef: 13 feb 2021, 15:38 Ik heb een obd2 elm 327 mini geleend, en daar kwam de code P0420 uit en het zou aan de cat moeten liggen.

Is deze uitkomst betrouwbaar ;)
Vorige week nog de kat vervangen bij mijn 206cc, ook met code P0420, maar dat hoeft het niet perse te zijn, tis maar net of beide Lambda`s nog werken... met het ELM tooltje wat je daar hebt, kun je via Torque realtime info aflezen.... reageren ze allebei nog vrij redelijk?... dan kun je ervan uit gaan dat de lambda`s niet kapot zijn..

Ik heb wel een vraagje?? .... staat de auto in noodloop? en als je gas geeft, kun je dan boven de 32ooTpM komen of valt de motor dan weer stil? Want dat waren namelijk de symptomen die ik ervaarde..

Gr. Griffe
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie

Terug naar “Motorisch (407)”